Hoe lang duren ontwenningsverschijnselen van antidepressiva en wat kan ik eraan doen?

Ik ben net klaar met afbouwen van antidepressiva. Ik heb hier twee weken over gedaan, maar ik heb veel last gekregen van hoofdpijn, duizeligheid, buikpijn en misselijkheid. Het heeft heel veel effect op mijn dagelijks leven. Ik heb er al last van vlak nadat ik begon met afbouwen. Hoelang kan het duren voordat de klachten overgaan? En kan ik zelf iets doen om het draaglijker te maken?
Ik heb paracetamol en een koude douche genomen maar het helpt niet
Het gaat hier om citalopram BTW. Ik heb zelf 10 en 20 mg gehad

een jaar geleden
1.4K
Pieterke
een jaar geleden
Deze tekst vond ik op internet:
Hoe kan ik citalopram afbouwen?
Bij stoppen met de behandeling moet de dosering langzaam over een periode van ten minste vier weken worden uitgeslepen om de ontwenningsverschijnselen (angst, duizeligheid, draaierigheid, hoofdpijn, misselijkheid en zweten) te beperken. Misschien heb je iets te snel afgebouwd. Neem zo snel mogelijk contact op met je behandelaar. Sterkte gewenst!
Ritsuka
een jaar geleden
Overleg dit met je behandelend arts

Antwoorden (1)

Antidepressiva ontregelen natuurlijk een en ander in je lichaam en leren je lichaam af om zelf fijne stofjes aan te maken. Werken onder andere ontregelend op je schildklierhormonen. Hoe lang het duurt, is natuurlijk individueel en ligt er een beetje aan hoe lang je gebruikt hebt. Wat je zelf kan doen, is goed voor je lichaam zorgen. Wat voedingssupplementen als magnesium, vitamine B* en bepaalde andere stoffen omdat medicijnen zorgen voor een verminderde opname dan wel verhoogde uitscheiding van voedingsstoffen. Advies vragen kan handig zijn, zoals een orthomoleculair therapeut.
*Met vitamine B6 uitkijken. Beter de actieve vorm en lage dosering.
Zowel antidepressiva als paracetamol verminderen de gluthationaanmaak dus niet verstandig. Pijnstillers werken ook ontregelend op je hormoonhuishouding.
Toegevoegd op 16 juli 2022 05:07: tekst
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden