Is het strafbaar om zonder recept oxazepam te gebruiken?

Ik ben al meerdere keren bij mijn huisarts geweest voor angstklachten, maar zij wilt geen medicatie voorschrijven. Ik moet maar wachten op het GGZ. Nou wil ik dus oxazepam gebruiken van een vriend. Is dat strafbaar?

9 jaar geleden
10.9K
Ivana
9 jaar geleden
Strafbaar is het niet, maar verstandig ook niet.

Het beste antwoord

Het gebruiken op zich is niet strafbaar, maar als jouw vriend jou oxazepam geeft, is hij wel strafbaar. Oxazepam is een middel dat op de opiumlijst staat, het voor handen hebben van die producten zonder recept is dus strafbaar, het verspreiden ook.

Het zal zo'n vaart niet lopen, maar de maximumstraffen op het verspreiden van deze geneesmiddelen zijn wel hoog. Volgens mij iets van 6 jaar, maximaal.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens is het structureel gebruiken van benzodiazepinen als oxazepam wel riskant, je zal niet snel verslaafd raken (artsen nemen vaak een maand als max, want een benzoverslaving is geen lolletje om van af te kicken), maar als je verslaafd raakt ben je zuur.

Het gebruik van oxazepam zelf is overigens niet echt gevaarlijk, kan weinig bij mis gaan en een overdosis benzodiazepinen is zeer onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Strafbaar is het niet, maar wel zeer onverstandig. Je weet namelijk niet of de sterkte geschikt is voor jou.
9 jaar geleden
Strafbaar is het wel niet,maar of het verantwoord is is nog wat anders.Welke dosis wil je gebruiken?waarom schrijft je huisarts niets voor(heeft hij daar reden voor?).
fremar
9 jaar geleden
Eric1993
9 jaar geleden
De dosis is 10 mg, ik wil het zo min mogelijk gebruiken omdat ik er niet aan verslaafd wil worden. Dus max 2 tabletten van 10 mg incidentieel (als ik moet reizen etc)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Incidenteel gebruik voor niet al te lange tijd is inderdaad niet verslavend.
Raar dat je huisarts daar zo moeilijk over doet. Het wordt wel vaker tijdelijk gegeven als extra ondersteuning bij een therapie.
Deze medicijnen zijn nooit een oplossing, hooguit een tijdelijke ondersteuning als de angstklachten echt heel hevig zijn.
Strafbaar is het niet, maar het middel is geen oplossing voor jouw klachten. Het is dus terecht dat jouw huisarts deze niet wil voorschrijven zonder goed onderzoek. Er bestaat dus een gerede kans dat wanneer je deze medicijnen wél zou gebruiken, deze een ongewenste uitwerking op jou hebben. Mogelijk worden jouw klachten verergerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Behalve wat anderen al plaatsen; daarbij ook, als je van een vriend medicijnen gebruikt kan die weer in de problemen komen als hij eerder nieuwe medicijnen nodig heeft.

De hoeveelheid medicijnen die hij krijgt is berekend op een bepaalde periode. Als hij met jou deelt en hij eerder door zijn pillen heen is kan de apotheek of arts weigeren die te geven of moet hij verklaren waarom hij ineens te kort komt.

Overleg liever met je arts waarom hij je geen medicijnen wil voorschrijven en/of je misschien iets anders kunt gebruiken (bv lichtere kalmerende middelen van de drogist).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
benziodiazapines zijn stoffen die rustig maken en angst verminderen, temazepam, oxazepam zijn eerder rustigmakers, lorazepam helpt tegen angst. Over het subtiele verschil in werking kan ik niets verklaren .Als oxazepam helpt kun je het een periode gebruiken echter de middelen zijn verslavend kennen oa een reboundeffect dat klachten erger worden als je stopt . Sta hierbij stil, misschien kom je met hulp achter de oorzaak van de angst paniek. Ik denk dat erg veel mensen tabletjes lenen zolang het nodig is. als je angstklachten hebt dan is dat erg, erger als iemand die dat niet kent kan beseffen. Of het juist is, legaal is weet ik niet maar ik wil hier eerder niet oordelen, probeer er sterker uit te komen en neem ze niet te lang. Belangrijk, probeer afleiding te zoeken zodat je heel even eruit kunt zo mogelijk.