Kan het kwaad een antibioticakuur uit te stellen?

Gisteren (20/12/2019 21:05) gebeten door een hond, niet heel ernstig gelukkig.
Naar huisartsenpost geweest, en deze gaf mij de tetanusprik en een antibioticakuur van een week amoxiciline. Nu is het zo dat ik vandaag een kerstborrel heb waarbij er heel wat alcohol gedronken gaat worden. Op internet staat dat de antibiotica met alcohol prima ingenomen kan worden.

Aangezien ikzelf niet vaak drink en niet vaak antibiotica slik, en het sowieso verstandiger is geen alcohol met antibiotica te mixen, vroeg ik me af of het kwaad kon om pas zondagmorgen 22/12/2019 met de antibioticakuur te beginnen? Dit is dan ongeveer 38 uur na de beet, kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bel de Huisartsenpost (HAP) deze kunnen je hier wel antwoord op geven.
De nachtapotheek met enig geluk ook.
Ritsuka
4 jaar geleden
Wees verstandig, drink gewoon geen alcohol.
Straks ben je lang ziek vanwege 1 avondje 'lol'
Castle
4 jaar geleden
Die antibiotica slik je niet voor niets. Je kan aardig ziek worden als je het niet respecteert. Ziekteverwekkers stellen niets uit. Daarnaast drink ik alleen sociaal met collega's. Mijn eigen platzuipen doe ik thuis wel. Over 10 jaar weten je collega's nog steeds hoe dronken je was en misschien welke rare acties je gedaan hebt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik hoop dat jij je gezondheid belangrijker vindt dan een avondje drank en lol. Beetje retorische vraag toch?
paulus811
4 jaar geleden
Ik heb dezelfde vraag gesteld aan mijn huisarts en ze had er alle begrip voor, kon een week later met de kuur beginnen. Dat was weliswaar voor een andere klacht, maar belangrijk is wat de arts die de kuur heeft voorgeschreven ervan vindt.

Antwoorden (1)

Natuurlijk. Profylactische antibiotica zijn bedoeld om infecties te voorkomen. Door de kuur niet direct te starten, is de kans hierop het grootst.

Toch een kanttekening: uit onderzoek blijkt dat antibiotica slechts een beperkt positief effect hebben op het infectiepercentage. Mede gezien de nadelen van antibiotica, zoals bijwerkingen en de bijdrage aan de resistentieproblematiek, lijkt het niet verantwoord om routinematig ongeveer 20 patiënten onnodig met antibiotica te behandelen om bij 1 patiënt infectie te voorkomen. Derhalve dient het geven van antibiotica bij hondenbeten alleen bij duidelijke indicaties plaats te vinden.

Daarnaast heeft een kattenbeet een groter infectierisico dan een hondenbeet.

Dit neemt niet weg dat je de kuur beter niet uit kunt stellen.
.
Onderzoek bij operaties heeft aangetoond dat antibiotica in de patiënt aanwezig moeten zijn wanneer de wond open is om de meeste bescherming te bieden tegen infecties die tijdens een operatie zijn opgelopen.
Daarnaast blijkt dat het geven van de antibiotica meer dan 24 uur na de operatie niets bijdraagt aan het verminderen van de infectiesnelheid, het kan zelfs bijdragen aan problemen met antimicrobiële resistentie.
SimonV