waarom zitten er zeven tabletten op een speciale manier in een strip ?

Ik slik sinds kort medicijnen. Normaal als je een doosje paracetamol koopt zitten er 10 tabletten op een rij. Bij deze medicijnen zitten er 7 op een strip ( voor een week ? ). Maar op deze manier lijkt me de verpakking overdreven groot worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (3)

Dat zal inderdaad voor een week zijn en de gehele doos is dus voor precies 4 weken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij deze medicijnen is het zeer belangrijk dat ze nauwgezet worden genomen. De verpakking helpt u hierbij. Door de medicijnen op een vaste manier uit de verpakking te nemen, kunt u nooit twijfelen of ze wel of niet zijn ingenomen. Het niet nauwgezet innemen van de medicijnen kan er zelfs voor zorgen dat de klachten verergeren. Dus vandaar de keuze voor deze verpakking. Net als bij de anticonceptiepil eigelijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort verpakkingen zie je vaker bij merkmedicijnen. Vaak zie je de tabletten per 7 in een strip en per 28 in een doosje zitten. Dus 1 strip per week en 1 doosje per 4 weken.
Dit is zo omdat het in landen buiten Nederland (waar het merkmedicijn ook voorgeschreven wordt) gebruikelijk is om de tabletten op deze manier in een doosje te verpakken, aangezien ze in die landen ook vaak per 28 stuks (of 56, 84 etc.) worden voorgeschreven. In Nederland worden tabletten voor langere tijd meestal per 30 stuks voorgeschreven.

Bij merkloze medicijnen die alleen worden gemaakt en verspreid in Nederland zie je de tabletten daarom meestal wel per 10 of meer in een strip en vaak per 30 in een doosje.