Kan een volwassene neusspray nemen voor kinderen?

Ik heb perongeluk neusspray gekocht voor kinderen met xylometazoline tussen de 2-6 jaar, ik ben 18 dus moet ik dan vaker sprayen of hoe zit dat?

Pieterke
4 jaar geleden
Neussprays die je bij bijv. de supermarkt of het Kruidvat koopt zijn sowieso niet aan te raden. Ze werken over het algemeen zeer slecht en zijn zeker niet geschikt om langere tijd te gebruiken. Je kunt beter je huisarts om een neusspray vragen. Die werken over het algemeen beter en zijn minder schadelijk voor de gezondheid.
Thecis
4 jaar geleden
@pieterke
Kan je hier voorbeelden van geven? Over welke actieve stoffen heb je het dan? De wetgeving staat namelijk toe dt bepaalde medicijnen ook via de supermarkt verkocht worden (Of The Shelf / OTS) prodcuten. Deze moeten aan dezelfde wetgeving voldoen als medicijnen die de huisarts voorschrijft en die je in een apotheek kan halen. Alleen zijn het (bijv) minder verslavende varianten.
Dus waar baseer je je op dat deze neussprays van slechte kwaliteit zijn? Het Otrivin verhaal laten we daar buiten, daar is de farmaceutische wereld het over eens dat het een (klein) raadsel is hoe dat buiten de drogisterijen om verkocht heeft mogen worden (is opgenomen in het registratiedossier en is goed gekeurd door de NL overheid, maar waarom....).
Pieterke
4 jaar geleden
@Thecis: Ik kan het niet met bewijzen staven maar heb het al diverse artsen gehoord (oké. die praten misschien een beetje in hun eigen straatje) maar heb het ook al diverse keren in tijdschriften gelezen. En ik weet ook uit eigen ervaring en heb ook van anderen gehoord dat je beter een neusspray van de huisarts kan gebruiken.
Summo
4 jaar geleden
Als mijn huisarts aanraadt een neusspray te gebruiken krijg ik nooit iets anders dan ik evt ook bij een gewone drogist kan halen.
Het is ook bij de apotheek een middel dat onder vrije verkoop valt en ik moet het ook gewoon betalen. Ik ben dus erg benieuwd wat dit speciale middel van de huisarts zou zijn en hoe het heet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ik neem vaker neusspray voor kleine kinderen, dat is volgensmij helemaal geen probleem.. je mag alleen neusspray niet langer dan een week nemen en ongeveer 4x per dag

Antwoorden (1)

Spray voor volwassenen bevat twee keer zoveel xylometazoline (0,05%, voor kinderen; 0,1% volwassenen) . Dus je kunt de dubbele kinderdosering nemen.
https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/x/xylometazoline
Check voor de zekerheid jouw neusspray even met bovenstaand overzicht.
Toegevoegd op 08 oktober 2019 12:07: tekst
SimonV