Moet ik de pil doorslikken?

Hallo, ik ben 17 jaar oud en ik slik de pil. Nu heb ik last van doorbraakbloedingen. 2 weken geleden heb ik een stopweek gehad, en nu begin ik alweer te bloeden. Ik heb ervaren dat deze bloedingen (licht) door blijven gaan tot ik een stopweek inlas. Moet ik nog een week wachten, of vertelt mijn lichaam mij dat het tijd is om weer een stopweek in te lassen? Ik had gehoopt dat ik 2 strips achter elkaar zou kunnen slikken, maar dat zit er nooit in. Ik begin reeds uit mezelf te bloeden. Wat moet ik hiermee aan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.7K
Amadea
8 jaar geleden
Naar je huisarts gaan. Kennelijk heb jij niet de voor jouw lichaam juiste pil.
tinus1969
8 jaar geleden
Idd; je moet vooral naar de huisarts.

Antwoorden (2)

Je kan de pil dubbel (2stuks) doorslikken 3 dagen. Doe ik altijd bij doorbraak bloeding of spotting. Ik slik zo 10strips door ofzo. Telkens bij doorbraak 3dgn dubbel nemen :-Dit op advies v gyneacoloog want bij menstruatie migraine.

En bij stoppen hoef je maar 3dagen te stoppen :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vind dit wel een heel 'ondeskundig" advies!
De "Pil" is en blijft een hormoonpreparaat dat bij iedere vrouw/meisje wisselende en andere uitwerkingen kan hebben. Het toedienen van hormoonpreparaten is niet zonder gevaren.
De bijwerkingen kunnen op termijn aanleiding geven tot niet te onderschatten lichamelijke aandoeningen, zeker omdat het een middel is dat dagelijks en langdurig geslikt wordt. Daarom is het vinden van de juiste balans en de samenstelling van het middel zo belangrijk. Een eerste probeersel van een huisarts hoeft niet meteen de juiste oplossing te zijn. Er zijn meer middelen op de markt die ieder hun eigen karakteristieken hebben. Aan 'louiise' kan ik alleen maar zeggen, ga terug naar je huisarts en vertel hem/haar wat er gebeurd met je cyclus en wat jouw ervaringen zijn. Wellicht krijg je een ander merk pil of eentje met een 'lichtere' werkingsgraad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit vind ik wel een heel persoonlijk advies op maat dat je niet zondermeer kunt doorgeven aan iemand anders. Die zal dat met haar eigen gynaecoloog moetenoverlegen. De pil is natuurlijk bij lange na niet meer zo hoog gedoseerd als vroeger maar er zitten nog altijd hormonen in die je niet zondermeer dubbel moet slikken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij hebt dat advies van jouw arts gehad, dit advies is alleen voor jou bedoeld. Het advies past bij jouw lichaam, bij jouw klachten. Het is niet de bedoeling van jouw arts geweest, dat jij dit als tip aan anderen doorgeeft. Adviezen van artsen zijn niet voor iedereen in het algemeen bedoeld, ieder mens is anders, ieder lichaam is anders en er zijn veel verschillende soorten pillen, het is dus heel onverstandig dit advies te geven, of op te volgen zonder je arts te raadplegen.
De pil is in principe gemaakt om 3 weken achter elkaar te slikken en daarna een week te stoppen om een maandelijkse bloeding (die geen menstruatie is !) te bewerkstelligen. De reden hiervoor is primair een signaalfunctie : niet zwanger. En veel vrouwen vinden het fijn om elke maand te weten "dat alles nog werkt". Bovendien wordt er, hoewel minder, nog wel elke maand wat slijmvlies opgebouwd in de baarmoeder dat tijdens deze "onttrekkingsbloeding" wordt afgebroken, zodat het zich niet "ophoopt". Want dan loop je inderdaad elke maand grotere kans op een "doorbraakbloeding" ; een onttrekkingsbloeding op een onverwacht moment , midden in je cyclus , die ook nog eens heel hevig kan zijn als je veel hebt opgebouwd.

An sich is er niets op tegen de pil incidenteel of altijd door te slikken ; je krijgt alleen dan natuurlijk meer hormonen binnen dan strikt noodzakelijk - en het is moeilijk vast te stellen wat daarvan nou precies de gevolgen op de lange termijn kunnen zijn - en je loopt dus een -steeds grotere- kans op een doorbraakbloeding. Uiteindelijk is er alles voor te zeggen om in elk geval indien mogelijk maandelijks een "stopweek" in te gelasten, en de pil zo te slikken dat hij volledige bescherming biedt en je maandelijks een soort "menstruatie" hebt en het opgebouwde baarmoederslijmvlies laat afbreken en niet wachten op de "grote schoonmaak".

Maar : je hebt geen garanties. Niet bij iedereen wordt bij pilgebruik de menstruatie volmaakt voorspelbaar, of blijft hij helemaal uit als je de pil doorslikt. In dat geval kun je met je huisarts of gynaecoloog overleggen of een ander type pil geschikter voor je is. Ook kun je overleggen of een voorbehoedsmiddel waarbij je minder of niet meer menstrueert (met nog wel het zelfde risico op doorbraakbloedingen) geschikter voor je kan zijn, zoals de prikpil, een implanon/norplant of mirena-spiraal. (Bij die laatste is de kans op bloedingen het kleinst). Ga in elk geval liever niet op eigen houtje rommelen ; al is de pil nog zo gewoon, het is en blijft een medicijn waar je verantwoordelijk mee moet omgaan.