Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik gebruik sinds kort Abilify, maar het maakt me suf en slaperig. Is daar iets tegen te doen?

Ik gebruik sinds kort Abilify (een soort antipsychotica). Het werkt best goed, maar ik voel me bijna constant slaperig en ben humeurig, alsof ik voortdurend een ochtendhumeur heb.... Is er iets wat ik hier aan zou kunnen veranderen? (Ik wil wel heel graag doorgaan met dit medicijn)!

Weet jij het antwoord?

/2500

Abilify heeft veel bijwerkingen. Als je daar last van hebt is het enige wat je daartegen kunt doen TERUGGAAN NAAR DE BEHANDELEND ARTS. Bijwerkingen Er bestaan gezondheidsrisico's bij het gebruik van aripiprazol. De volgende bijwerkingen kunnen voorkomen: Zeer vaak (>10%) Centraal zenuwstelsel: hoofdpijn, agitatie, onrust, slapeloosheid, somnolentie (slaperigheid), rusteloosheid, licht in het hoofd Endocrien en metabool: gewichtstoename, met name bij patiënten met een BMI lager dan 23, pancreatitis Gastro-intestinaal: misselijkheid, dyspepsie, constipatie, braken Vaak (1-10%) Cardiovasculair: oedeem (perifeer), hypertensie, tachycardie, hypotensie, bradycardie, pijn op de borst Centraal zenuwstelsel: extrapiramidale symptomen, koorts, depressie, nervositeit, manie, verwarring, hallucinaties, vijandigheid, paranoia, zelfmoordgedachten, wanen. Dermatologisch: huiduitslag, droge huid, zweren Endocrien en metabool: uitdroging, hypothyreoïdie Gastro-intestinaal: verhoogde speekselvloed,

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aripiprazol

Je bent waarschijnlijk te hoog ingesteld. Maximaal 30 mg per dag, maar een langdurige onderhoudsdosis van 15 mg per dag. Onderhandel met je behandelaar over wat je comfortabel vindt. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100