Waarom verminderd het medicijn risperidon dopemine?

Ik hoor veel mensen die dit middel gebruiken als het middel is uitgewerkt zich vrolijker voelen, en zin hebben in veel dingen.

5 jaar geleden
3.8K
gvrox
5 jaar geleden
Ben je op zoek naar een medische/chemische uitleg ? Je toelichting gaat een heel andere richting op. Als ik het (Engelstalige) wiki-artikel lees dan zie ik nergens dat het dopamine vermindert, en dat het sterker bindt aan serotonine-receptoren dan aan dopamine-receptoren. (Ik ben geen dokter of chemicus)
tinus1969
5 jaar geleden
@gvrox; risperidon bindt wel degelijk aan dopamine receptoren volgens https://en.wikipedia.org/wiki/Risperidone#Pharmacodynamics en dat effect is medisch relevant.
SimonV
5 jaar geleden
Zie ook:
https://www.semanticscholar.org/paper/5-HT2-and-D2-dopamine-receptor-occupancy-in-the-Nyberg-Farde/ca9fd4cea665eb6837629a836922648b400bd32b
gvrox
5 jaar geleden
@tinus1969 zeg ik dan dat het daar niet aan bindt ?
SimonV
5 jaar geleden
De werking van de dopamine wordt geblokkeerd:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3916812/
tinus1969
5 jaar geleden
@gvrox, ik vond je reactie niet 100% duidelijk en dit leek me een nuttige aanvulling.

Antwoorden (1)

Het verschijnsel dat gebruikers van risperidon zich na de uitwerking van het medicijn vrolijker voelen heet: het Dopamine Supersensitiviteit Syndroom.
Het medicijn risperidon is een antipsychoticum en heeft als hoofddoel het blokkeren van de dopamine. Als iemand lang antipsychotica gebruikt zal het lichaam proberen deze blokkade op de een of andere manier ongedaan te maken en compensatie zoeken voor de effecten van de medicatie.
Dopamine is een van de prikkelende neurotransmitters die geproduceerd worden in de hersenen en die betrokken zijn bij de beloning van gedrag. Het zgn. plezierhormoon.
Het wordt uitgestoten wanneer men dingen doet die volgens de hersenen beloond moeten worden, zoals sporten, eten, seks en verliefd zijn. Dingen die een onmiddellijke beloning geven, hebben voor de hersenen een grotere waarde dan zaken waar je op de lange termijn wat aan hebt.
Als het medicijn risperidon is uitgewerkt zal het gelukshormoon sterker uit de strijd komen. Het dopamineniveau van het kwetsbare neurotransmitter is namelijk verhoogd en men voelt zich plezieriger dan voor het gebruik van risperidon.
Al vanaf 1960 beschreef Prof.Guy Chouinard, momenteel verbonden aan de McGill Universiteit te Montréal, dat gebruik van antipsychotica kan leiden tot supersensitiviteit van de dopamine-D2-receptor waardoor men zich vrolijker kan gaan voelen als het medicijn is uitgewerkt. Op een gegeven moment gebeurt weer het omgekeerde. Het dopamineniveau daalt en men voelt zich weer onprettig. Er zijn dan steeds grotere hoeveelheden medicijnen nodig om het onprettige gevoel op te heffen. Dat lukt steeds tijdelijk, het is een vicieuze cirkel. De vervlakkingen door antipsychotica worden wel secondaire negatieve symptomen genoemd. Heel verwarrend want het is niet mogelijk om primaire (door de psychose) van secondaire (door de antipsychotica) negatieve symptomen te onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Hierdoor hebben mensen met psychoses na verloop van tijd weer een 'terugval'. De medicatie past niet meer bij de patiënt, waardoor verhoogd moet worden of weer gezocht moet worden naar andere middelen. Schrijnend.