Hoe gevaarlijk is het als je medicijnen gebruikt en daarbij alcohol drinkt?

Ik gebruik 5 jaar twee antidepressiva's en twee antipsychotica's. Ik heb autisme, omdat dat laat ontdekt is zijn er mijn leven lang problemen ontstaan als: depressie, angst, prikkelbare darmsyndroom. De medicijnen die ik gebruik zijn:

- Citalopram 20 mg, per dag
- Mirtazapine 15 mg, per dag
- Risperidon, 2 MG, per dag (slik ik sinds een week)
- Seroquel, 25 MG, indien nodig (tegen prikkels)

Ik neem deze medicijnen in 1 keer in de avond in.

Onlangs deze medicijnen blijf ik toch helaas depri. Door een slechte gebeurtenis blijf ik daarin hangen wat de depri verergert. Daarbij drink ik soms op een avond 8-9 glazen, meestal in het weekend.

Nou is mijn vraag: Kan ik soms in het weekend alcohol drinken i.c.m. de medicatie die ik inneem?

PS: Heb het mijn psychiater al gevraagd, hij gaf aan dat de medicijnen dan vertraagt afgebroken kunnen worden omdat alcohol dan eerst afgebroken moet worden.

4 jaar geleden
2.3K
Erna55
4 jaar geleden
Je hebt het al aan je psychiater gevraagd, zeg je. Waarom vraag je het dan ook nog hier ?
Antoni
4 jaar geleden
Waarschijnlijk is het ook nuttig om de antwoorden op de eerdere vragen die je over hetzelfde onderwerp stelde, opnieuw te lezen.
Eric1993
4 jaar geleden
@Antoni Dit betreft een andere situatie ivm met medicijnen. De psychiater heeft het niet verboden, maar ook niet goedgekeurd. Het blijft wat tussenin zitten. En ik weet dus niet hoeveel ik mag drinken. Ik wil tenslotte niet in een ziekenhuis belanden.
anneliez
4 jaar geleden
vraag het aan je huisarts
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het verstandigste is natuurlijk om geen alcohol te drinken bij medicatie. Behalve dat die combi lichamelijk gevaar kan brengen, je kunt er extra suf van worden, is het voor je mentale aspect ook niet verstandig. Alcohol heeft invloed op je mentale gemoedstoestand. Die toestand is bij jou al niet goed dus beter laat je het.
Je moet jezelf afvragen waarom je perse alcohol wil drinken? Is het nodig?
Bij al je medicijnen wordt alcohol gebruik afgeraden. Google maar zelf.

Antwoorden (1)

Het gebruik van alcohol samen met medicatie wordt meestal afgeraden. Inderdaad om de lever te sparen. Maar een korte search levert het volgende op:

Citalopram (Zie bron 1):
You can continue to drink alcohol in moderation while taking citalopram. You might find that alcohol makes you feel more sleepy or you might lose your focus
Je kan alcohol blijven drink als je citalopram gebruikt. Het kan zijn dat alcohol je slaperiger maakt en dat je moeite hebt om te concentreren.

Mirtazapine (bron 2):
Alcohol maakt je ook slaperig en kan leiden tot duizeligheid. Ook als je het in grote hoeveelheden gebruikt of elke dag, kan het de werking van mirtazapine verminderen.

Risperidon (bron 3):
Je kan alcohol gebruiken in kleine hoeveelheden. Dit maakt ook slaperig.

Seroquel (https://www.therecoveryvillage.com/alcohol-abuse/alcohol-and-seroquel/#gref):
De FDA raadt af om Seroquel en alcohol te combineren. Ook in kleine hoeveelheden. het kan de neveneffecten van seroquel verergeren en de werking verminderen.

Conclusie:
Lees de links goed door. Hier staat best veel info in.
Maar mijn persoonlijke mening / conclusie is als volgt. 8 a 9 glazen alcohol per dag is sowieso al heel erg veel. Het lichaam doet hier al 8 tot 12 uur over om te verwerken (https://www.alcoholinfo.nl/publiek/werking/afbraak-van-alcohol). Mijn inziens (en ook voor anderen geldt dat dit teveel is (https://www.alcoholinfo.nl/publiek/hoeveel-alcohol-is-teveel).

Maar in combinatie met de middelen die u gebruikt, zou ik zeker concluderen dat dit gevaarlijk is. De bijwerkingen van de medicijnen worden versterkt. Aangezien de meeste mensen ook in de avond drinken, zal dit niet goed zijn voor de lever. De bijwerkingen zullen versterkt worden (en de combinatie zal een grote vermoeidheid brengen). Zeker de vermoeidheid zal niet bijdragen aan de depressie, angst en PDS. Mensen die veel drinken hebben daar sowieso last van, laat staan met de medicatie die u gebruikt (waarvan de werking vermindert door de alcohol).

Let wel op, ik ben geen arts. Mijn "advies" hier in is dan ook gebaseerd op de sites die ik heb gevonden i.c.m. gezond verstand (en wat pharmaceutische achtergrond). Maar ik denk dat een arts op dezelfde conclusie zou uit komen (ik vind het gek dat de psychiater daar "gelaten" op reageerde. Ik vind zelf dat er veel meer gevaar is dan een vertraagde metabolisering).
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Toevoeging: De vraag is "hoe gevaarlijk is het?" Als je alleen thuis zit en niets doet, is er een kans op bijwerkingen. Van de seroquel kan er icm alcohol zelfs fatale bijwerkingen ontstaan.
Maar mocht u toch aan het verkeer deelnemen (op welke manier dan ook), is er een groot gevaar voor u, maar ook voor anderen.
Dus hoe groot is het gevaar? Ik zou zeggen dat het gevaar reeel genoeg is om hier echt rekening mee te houden en dit niet te combineren.