Waarom doet mijn spuit kenacort zo'n pijn?

Ik heb vandaag een spuit kenacort gekregen voor de hooikoorts. Alleen ik heb echt ongelooflijke spierpijn op de plaats van de injectie (rechterbil). Hoe kan dat en wat kan ik het beste doen? Tips welkom!

5 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (3)

Neem best 1gr paracetamol en neem contact op met de behandelaar.
fremar
5 jaar geleden
Een injectie in een spier is vakk pijnlijk en gevoelig. Groot injjectievolume, (te) snel leegspuiten of per ongeluk een zenuwtje raken geven meer kans op pijn.
5 jaar geleden
Het middel Kenacort-A (triamcinolonacetonide) of triamcinolon geldt als het wondermiddel tegen hooikoorts en bevat een corticosteroïd, een medicijn dat ontstekingsremmend werkt. Het heeft behalve het gewenste effect ook bijwerkingen. Dat u ongelooflijke pijn op de plaats van de injectie hebt, kan kloppen. De belangrijkste bijwerking is namelijk veel pijn op de injectieplaats.
Aan de te injecteren vloeistof is vaak een snelwerkend verdovingsmiddel toegevoegd om de injectie minder pijnlijk te maken. Toch kan de pijn de volgende dagen fors verergeren, zoals u zelf al hebt gemerkt. Soms zelfs tot twee weken.
In welke intensiteit deze pijnlijke bijwerking van het corticosteroïd optreedt hangt af van de mate waarin u er gevoelig voor bent. De pijn is meestal de eerste week het meest uitgesproken en neemt daarna af en verdwijnt.
Geadviseerd wordt om tegen de pijn paracetamol te gebruiken (lees de bijsluiter zeer zorgvuldig) of de pijnlijke plek te koelen met ijs.
https://www.viasana.nl/behandelingen/rug-en-wervelkolom/pijnpoli/kenacort
Toegevoegd op 17 mei 2018 15:19: tekst