Zijn er nadelen bij het gebruik van Oxazepam en Diazepam?

Ik merk bij het innemen van Diazepam 5 MG geen effect. Bij het innemen van Oxazepam 10 MG en Diazepam 5 MG, merk ik wel effect wat ook langdurig aanhoudt. In die tijd heb ik geen alcohol nodig en ben ik dus 2 dagen alcoholvrij wat de kans op verslaving aan alcohol verkleint.

Treedt er sneller een gewenning op als ik dit elke week zou doen? Dus bijvoorbeeld:

Maandag: Oxazepam + Diazepam
Dinsdag: Geen
Woensdag: Geen
Donderdag: Alcohol (10glazen)
Vrijdag: Alcohol (10 glazen)
Zaterdag: Alcohol (10 glazen)
Zondag: Alcohol (10 glazen)

Omdat ik maar 1x per week de pammetjes gebruik en ik 2 dagen alcoholvrij ben zal ik aan allebei de middelen niet verslaafd raken is mijn redenering.

7 jaar geleden
8.1K
Amadea
7 jaar geleden
Met veertig glazen alcohol per week ben je daar wel degelijk aan verslaafd.
Cryofiel
7 jaar geleden
10 glazen op een dag is al errug veel. Vier dagen per week zo'n enorme hoeveelheid drank nuttigen betekent domweg dat je verslaafd bent.
Ritsuka
7 jaar geleden
40 glazen alcohol per week is al verslaafd. Als je volgens jou niet verslaafd zou zijn, ga dan eens 2 weken zonder, volgens jouw redenering zou dat makkelijk kunnen.
Ivana
7 jaar geleden
Je bent jezelf in slaap aan het wiegen met je gereken. Je weet best dat je verslaafd bent. Gek genoeg ontkennen de verslaafden hun afhankelijkheid altijd en zoeken constant naar argumenten om hun onafhankelijkheid te bewijzen. Dit leidt tot niets anders dan een zware verslaving.
En zie er dan nog maar eens uit te komen!!!
Eric1993
7 jaar geleden
Ik ben iets teveel afgeweken van de echte vraag wat nog steeds open staat. Mijn excuses. De vraag is: Treed er sneller een gewennig op als ik Diazepam en Oxazepam tegelijk inneem?
Eric1993
7 jaar geleden
@ Ivana Ik ben echt helemaal niet verslaafd. Omdat ik een paar glazen alcohol drink plakt U gelijk als de sticker "verslaafd".
Ritsuka
7 jaar geleden
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wanneer-is-iemand-een-probleemdrinker-of-een-alcoholist/
"Zware drinkers worden gedefinieerd als mensen die tenminste 1 keer per week meer dan 6 glazen drinken."
Hier kun je ook een zelftest doen voor verslavingsrisico: https://www.jellinek.nl/test-uw-kennis-of-gebruik/test-uw-gebruik/test-uw-alcoholgebruik/ "Drinken wordt problematisch bij mannen wanneer zij meer dan 21 glazen per week drinken."
https://www.gezondheidsnet.nl/verslavingen/gezelligheidsdrinker-of-alcoholist
Ritsuka
7 jaar geleden
@Eric1993 ga eens 2 weken volledig zonder alcohol dan, als je volgens jouw mening niet verslaafd bent.
Eric1993
7 jaar geleden
@Ritsuka: Ik kan zeker 2 weken geen alcohol drinken. Maar kunt U mij dan uitleggen hoe ik in godsnaam die verdriet/angst kan uitschakelen?
Cryofiel
7 jaar geleden
@Eric1993, afgezien van de vraag of jouw reactie geloofwaardig is... Dit kun je niet van Ritsuka vragen. Het antwoord kan slechts worden gegeven door iemand die
a) expert is
b) jou kent Zoald je weet voldoet Ritsuka aan geen van deze noodzakelijke voorwaarde . Ik adviseer je nogmaals deze vragen te stellen aan jouw behandelaar of aan jouw huisarts.
Ivana
7 jaar geleden
40 glazen per week.....ik plak geen sticker!
Ritsuka
7 jaar geleden
jezelf verdoven met medicijnen en alcohol is geen effectieve oplossing op de lange termijn.
Spreek met je behandelaar of huisarts, laat eventueel je vragen lezen als je het moeilijk vind om er over te praten, en stel samen met je arts een behandelplan op wat voor jou werkt.
Eric1993
7 jaar geleden
@Ritsuka Ik hoor nog niks van hun. M'n huisarts vind dat ik dit bij het GGz moet bespreken. Maar als ik de alcohol nou verminder, 2 dagen geen alcohol drink en dan een jointje ofzo rook? Dan is er geen gevaar voor alcoholverslaving als het 20 glazen zijn per week?
Ritsuka
7 jaar geleden
Alcohol verminderen is een goed idee, maar waarom wil je er nu ineens een joint bij?
Eric1993
7 jaar geleden
@Ritsuka Als ik 2 dagen geen alcohol ga drinken en het effect van de pillen over zijn zal ik weer de angst/verdriet gaan voelen. Een joint verdoofd ook, dus dan verminder ik de alcohol en ik voel geen angst omdat ik er nu een ander middel voor in de plaats gebruik
Ritsuka
7 jaar geleden
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/drugs/81214-de-werking-van-wiet.html
'Wiet verstrekt de gevoelens en ervaringen die je hebt voor inname. Wanneer je ergens een beetje bang voor bent kun je een serieuze angstaanval krijgen van wiet.' Lijkt mij ook geen oplossing.
Eric1993
7 jaar geleden
@Ritsuka En een ander drugs wat je wel tijdelijk vrolijk maakt? Zoiets als alcohol
Ritsuka
7 jaar geleden
ik ga je geen drugsadvies geven

Het beste antwoord

Alle 'pammetjes' hebben nadelen. Die vind je onder andere in de bijsluiter - maar houd er bij het lezen wel rekening mee dat ook de meest zeldzame effecten moeten worden beschreven.

Pammetjes moet je alleen gebruiken zolang de voordelen groter zijn dan de (echt wel aanwezige) nadelen.

Slotopmerking:
Jouw probleem lijkt me, gezien jouw eerdere vragen en jouw reacties daar, op een heel ander vlak te liggen. De mogelijke nadelen van de 'pammetjes' zijn dan slechts bijzaak.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja zeker!

Het grootste nadeel is het gevaar van verslaving.

Na een begin met een minimale dosis voorgeschreven door je huisarts, blijkt al gauw dat je eigenlijk te weinig effect merkt. Je wilt meer, dubbel... en dat is het begin nee, KAN het begin zijn van meer, nog meer en "hooked" oftewel verslaafd.

Het werkt soms zo dat je mentaal onzeker wordt. Heb je het wel bij je, wel ingenomen, wel genoeg voor het weekend, wel genoeg voor onderweg? dat bedoel ik... nu zijn we er : verslaafd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Klopt in principe, in de zin van: dit zijn de nadelen. Maar soms moet je de nadelen accepteren, omdat er grotere voordelen tegenover staan.