Bevat Remergon tabletten (antidepressiva) ook Antihistaminica???

Ik las een commentaar over dit middel op mijnmedicijn.nl maar aangezien men daar de personen niet kunnen contacteren zal ik mijn vraag hiermaar even stellen.

Het gaat over een antidepressivum, namelijk "Remeron SolTab" 15mg, in zijn commentaar schreef die persoon dat dit middel "Antihistaminica" zou bevatten waarbij eventuele allergische reacties (overgevoeligheden) die men reeds had onderdrukt worden...

Klopt het inderdaad dat er in dit product degelijk ook "Antihistaminica" aanwezig is?

Hopelijk krijg ik een concrete antwoord

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Ik zou op zo,n vraag hier gesteld, nooit op het antwoord durven vertrouwen, doe even een belletje naar je apotheek.
Die kunnen je dat gelijk vertellen, dan weet je het van een kenner.
12 jaar geleden
Grappig: als ik dit uit mijn hoofd had moeten beantwoorden, zou ik gezegd hebben "nee, het is gewoon een antidepressivum". Maar ik heb het even voor je opgezocht, en mirtazapine (remeron) heeft inderdaad ook een sterk antihistaminerge werking.

Lees de tekst uit het farmacotherapeutisch kompas:

"Niet-tricyclisch antidepressivum met sterk antihistaminerge (H1), maar nagenoeg geen anticholinerge werking. Het stimuleert door blokkade van presynaptische α2-adrenerge receptoren sterk de afgifte van norepinefrine. Hierdoor wordt de vuurfrequentie van de serotonerge neuronen verhoogd en neemt de serotonineafgifte toe. Omdat mirtazapine daarnaast de 5-HT2- en 5-HT3-receptoren blokkeert, worden de 5-HT1-receptoren selectief geactiveerd. Werking: begint na 1–2 weken; respons zet na 2–4 weken in."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag of dit middel voor JOU gevaarlijk kan zijn, is een vraag die echt alleen maar door je eigen arts en/of apotheker beantwoord kan worden. Hier op GV kan niemand een overzicht hebben van je klachten, aandoeningen, andere medicatie, etc. Ik kan je wél wat algemene informatie geven: wanneer iemand een verhoogd algemeen IgE heeft, betekent dit dat deze patiënt waarschijnlijk een aanleg hebt om allergieën te ontwikkelen. (Hoewel eerst andere oorzaken van het verhoogde IgE uitgesloten moeten worden.) Een middel dat antihistaminerg werkt, onderdruk allergische reacties. Het is dus mogelijk dat wanneer iemand die last heeft van allergische klachten en mirtazapine gaat gebruiken voor depressieve klachten, ook een verbetering merkt van die allergische klachten. Het is niet gevaarlijk om een antihistaminicum te gebruiken bij allergie. Sterker nog: deze middelen worden gebruikt om een allergie te behandelen. Het is wél belangrijk om rekening te houden met het feit dat een middel dat antihistaminerg werkt, dufheid kan veroorzaken. Wanneer iemand andere medicatie gebruikt die ook deze bijwerking heeft (zoals allergietabletten) is het extra belangrijk hier goed op te letten. Ook moet je erop letten dat wanneer je naar het ziekenhuis gaat voor een allergietest (inhalatie- of huidtest, of een andere test voor allergieën) dit middel de testresultaten kan beïnvloeden. Er moet dan ruim vantevoren overlegd worden met de arts die deze onderzoeken aanvraagt. Nogmaals: dit is algemene informatie. Je arts en je apotheker kennen je specifieke situatie en eventuele andere middelen die je gebruikt. Ik neem aan dat wanneer je dit middel krijgt voorgeschreven, dat je dan ook deze vragen hebt voorgelegd. Zo niet, dan zou ik dat alsnog doen.
remeron is de merknaam. de stofnaam is Mirtazapine. Mirtazapine behoort tot de antidepressiva maar Mirtazapine werkt ook als antihistaminicum.