Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Bevat Remergon tabletten (antidepressiva) ook Antihistaminica???

Ik las een commentaar over dit middel op mijnmedicijn.nl maar aangezien men daar de personen niet kunnen contacteren zal ik mijn vraag hiermaar even stellen.

Het gaat over een antidepressivum, namelijk "Remeron SolTab" 15mg, in zijn commentaar schreef die persoon dat dit middel "Antihistaminica" zou bevatten waarbij eventuele allergische reacties (overgevoeligheden) die men reeds had onderdrukt worden...

Klopt het inderdaad dat er in dit product degelijk ook "Antihistaminica" aanwezig is?

Hopelijk krijg ik een concrete antwoord

Dank bij voorbaat

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou op zo,n vraag hier gesteld, nooit op het antwoord durven vertrouwen, doe even een belletje naar je apotheek. Die kunnen je dat gelijk vertellen, dan weet je het van een kenner.

Grappig: als ik dit uit mijn hoofd had moeten beantwoorden, zou ik gezegd hebben "nee, het is gewoon een antidepressivum". Maar ik heb het even voor je opgezocht, en mirtazapine (remeron) heeft inderdaad ook een sterk antihistaminerge werking. Lees de tekst uit het farmacotherapeutisch kompas: "Niet-tricyclisch antidepressivum met sterk antihistaminerge (H1), maar nagenoeg geen anticholinerge werking. Het stimuleert door blokkade van presynaptische α2-adrenerge receptoren sterk de afgifte van norepinefrine. Hierdoor wordt de vuurfrequentie van de serotonerge neuronen verhoogd en neemt de serotonineafgifte toe. Omdat mirtazapine daarnaast de 5-HT2- en 5-HT3-receptoren blokkeert, worden de 5-HT1-receptoren selectief geactiveerd. Werking: begint na 1–2 weken; respons zet na 2–4 weken in."

remeron is de merknaam. de stofnaam is Mirtazapine. Mirtazapine behoort tot de antidepressiva maar Mirtazapine werkt ook als antihistaminicum.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100