kan je karakter veranderen door anti-eleptica?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
Amadea
7 jaar geleden
Betreft het barbituraten, benzodiazepinen, fenytoïne, of succinimide-derivaten? Deze groepen anti-epileptica hebben verschillende werking. De vraag kan niet in z'n algemeen beantwoord worden.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat ligt inderdaad aan de medicatie, en aan de combinatie met eventuele andere middelen die je gebruikt. Het ligt er ook aan wat je bedoelt met een verandering in karakter. Bedoel je bijvoorbeeld dat je meer of minder emotioneel bent dan vroeger? Dat zou best kunnen. Maar de kans op bijvoorbeeld agressief rijgedrag in het verkeer is al een stuk onwaarschijnlijker.
Amadea
7 jaar geleden
Als je frequent een epileptische aanval hebt is het sowieso onverstandig zelf achter het stuur te zitten, dan is het beter je te láten vervoeren.

Antwoorden (1)

Zoals bovenstaand genoemd is het effect en de bijwerkingen, en dus ook het mogelijke effect op je karakter, erg wisselend per medicijn. Zelf ben ik geen medicus, maar van een aantal anti-epileptica weet ik dat het inderdaad ook invloed heeft op je gemoedstoestand. Bij stoppen verwacht ik dat dit effect weer verdwijnt, dus van definitieve karakterveranderingen ben ik niet op de hoogte. Om even een aantal voorbeelden te geven, lamotrigine kan bijvoorbeeld ook voorgeschreven worden voor mensen met een stemmingstoornis, zoals een bipolaire stoornis. Dit kan dus invloed hebben op de beleving van pieken en dalen, mogelijk merkt iemand zonder diagnose ook een effect op stemming en minder stemmingswisselingen. Verder kunnen benzodiazepinen je een lomer gevoel geven, versuffen, ontspannen. Slaperigheid is over het algemeen een vaker voorkomende bijwerking en is niet per se een karakterverandering, maar kan wel degelijk impact hebben. Pregabaline kan bijvoorbeeld ook worden voorgeschreven voor psychische stoornissen waaronder angst en stemmingsgerelateerde stoornissen en daarnaast ook voor pijn, dus een algeheel dempend effect zou kunnen optreden. Ook vertelde iemand mij zich juist geïrriteerd/chagrijniger te voelen door de anti-epileptica.
Anti-epileptica dempt, simpelweg gezegd, de werking van het centrale zenuwstelsel en hierdoor kun je je anders gaan voelen. Dit verschilt per middel en is niet in alle gevallen zo. Tot zover mijn ervaringen, hopelijk heb je er wat aan en laat je niet teveel afschrikken!
Epilepsie is een lastige, onvoorspelbare aandoening. Mocht je zorgen of vragen hebben over medicijnen en het gebruik hiervan, ga in gesprek met je arts en kijk samen wat voor jou het meest gunstig is. Desnoods vraag je een second opinion, mocht je denken dat dat passend voor je is.