Kan ik 'zomaar' stoppen met de angstremmer Xanax (Alprazolam)?

Sinds enkele jaren gebruik ik de angstremmer Xanax (Alprazolam) na constante hyperventilatie, angst- en paniekaanvallen. Dit in een ontzettend moeilijke en turbulente fase in mijn leven, waar ik niet verder op in zal gaan.

Ik gebruik 2x daags 1 mg en hebben me ontzettend goed geholpen bij mijn angst- en paniekaanvallen. Ook de onrust in mijn lijf verdween door dit medicijn vrijwel meteen.

Momenteel is de 'rust' enigszins teruggekeerd in mijn leven en wil ik graag van deze angstremmer af. Doch heb ik gemerkt dat de onrust in mijn lijf weer toeneemt als ik bewust wel eens een pilletje oversla om er langzamerhand tóch van af te kunnen komen.

Mijn huisarts geeft aan dat Xanax, in zoverre niet schadelijk of verslavend is, dat hij me adviseert om deze toch gewoon te blijven gebruiken, als ik me daar prettiger bij voel.

Toch zou ik er graag van af willen maar ben bang dat dit me niet lukt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
dit lijkt mij niet iets om te vragen aan onbekende personen online, die jou en je medische geschiedenis niet kennen.
Overleg goed met je huisarts, zo te lezen vind hij het verstandiger dat je het blijft gebruiken.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik sluit me bij Ritsuka aan. Je huisarts of eventueel een specialist (psycholoog? ander specialisme?) weet hier veel meer vanaf dan willekeurige anonieme mensen op een willekeurig Internetforum. Als je een dergelijke vraag hier stelt, kun je een mengeling verwachten van zeer goed gefundeerde antwoorden en antwoorden die zijn gebaseerd op een geromantiseerd wereldbeeld, of zelfs op bewezen misleidende gedachten. Het probleem is dat je als leek vaak geen onderscheid kunt maken tussen goede antwoorden en pure onzin. Al is iemand nog zo meelevend en ondersteunend en al voelt diens antwoord nog zo goed, het kan (goedbedoeld en al) toch totale misleiding zijn. Raadpleeg dus een expert. Ga daarbij wel uit van jouw wens. Dus als het eerste advies is "blijf toch gebruiken", dan kun je doorvragen: "hoe kan ik toch minderen, op een verantwoorden manier?" Zo kun je minderen zonder jezelf in gevaar te brengen, en op zo'n manier dat je het bijtijds ontdekt als het helaas toch niet lukt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.apotheek.nl/medicijnen/alprazolam#mag-ik-zomaar-met-dit-medicijn-stoppen
Hier staat wat je wilt weten.
Lees, als je auto rijdt, ook eens het stukje over autorijden. Af en toe een pilletje overslaan is sowieso geen goed idee.
Als je gaat afbouwen blijft je meestal eerst wel een gelijk aantal inname momenten houden, maar ga je de dosis verlagen. Ze zijn ook verkrijgbaar in 0,50 en 0,25. (alleen op recept dus dat gaat sowieso via een arts)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vreemd trouwens dat je arts zegt dat Xanax niet verslavend is. Het is behoorlijk verslavend. en heel gezond zijn medicijnen ook niet. Ik zou idd even goed met je arts praten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je arts kent jou goed! neem zijn advies ter harte,maar het is wel verslavend! maar als het jouw rust geeft! waarom zou je dan stoppen.

Het beste antwoord

Xanax is een benzodiazepine en is dus verslavend. Als je stopt loop je risico op ontwenningsverschijnsellen en dat je angstklachten terug keren.

Als je wilt stoppen zal ik dit dus zeker in overleg met je behandelaar doen.