Is een hartslag van 95 p/m op medicijnen gezond?

Mijn dochter van 14 is aan de medicijnen voor add (ritalin). Ze merkt de laatste tijd dat ze vrij hyper wordt van deze medicijnen, en we hebben net haar hartslag opgemeten en zag dat het dus 95 hartslagen per minuut was. Is dit gezond?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor kinderen is een hartslag tot ongeveer 100 zelfs zonder medicijnen gezond. Je kunt pas conclusies trekken als je weet hoe de hartslag was VOOR ze me medicijnen begon.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een hartslag van 95 slagen per minuut is gemiddeld voor een kind. Om de hartslag hoef je je dus totaal geen zorgen te maken.

Antwoorden (2)

Een 'snelle pols' kan, volgens de bijsluiter, inderdaad een bijwerking van Ritalin zijn, hoewel het niet zo vaak voorkomt:
http://databank.lareb.nl/Bijwerkingen/Result?formGroup=Tablet&atc=N06BA04&lang=nl&drug=RITALIN+%28METHYLFENIDAAT%29
Kinderen hebben een snellere hartslag dan volwassenen (zie bron), dus ik zou me er beslist geen zorgen om maken. Misschien een puntje voor overleg met de huisarts tijdens een volgend bezoek?
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Ik zou het zeker melden bij het eerstvolgende controle bezoek bij huisarts of behandelaar.
Kinderen van haar leeftijd hebben gemiddeld dezelfde polsfrequentie als volwassenen; dat wil zeggen gemiddeld tussen de 60 en 100 slagen per minuut. Zij zit met 95 slagen per minuut tussen die twee waardes hetgeen betekent dat ze een normale polsfrequentie heeft.
Daarbij komt dat de polsfrequentie een waarde is die nogal kan variëren; zeker bij jongeren kan die om iets heel kleins al omhoog springen om daarna ook weer snel te dalen. Dat kleins kan al het feit zijn dat een van de ouders de pols gaat opmeten.

Zo op het eerste gezicht dus niet meteen iets om je zorgen te maken.

Nu is het natuurlijk wel zo dat 95 slagen/min aan de hoge kant van de normaalwaardes zit. Op zich kan dat al komen door haar leeftijd. Mocht het nu zo zijn dat zij erg sportief en flink getraind is dan zou ik toch wel een wat lagere pols verwachten. De ritalin is dan één van de mogelijke oorzaken; de normale variatie die ik eerder noemde is een (meer waarschijnlijke) tweede.
Zolang ze er geen drukkende pijn op de borst bij heeft en niet kortademig is hoef je je niet meteen zorgen te maken. Natuurlijk wel een goed idee om het bij het volgende contact met de behandelaar te bespreken; het opgejaagde gevoel lijkt me echter van meer belang dan de pols van 95/min.
Mocht ze inderdaad erg sportief zijn dan kan je overwegen om eerder bij de behandelaar langs te gaan, of eventueel telefonisch contact te hebben. Mocht ze wel de pijn hebben of kortademig zijn dan kan je maar beter vandaag nog langs je huisarts.