Is er een medicijn of recept om goed in te kunnen slapen, welke niet veel bijwerkingen heeft op de rest van je doen en laten?

Ik heb de andere (vrijwel zelfde) vraag gelezen maar geen antwoorden gevonden op mijn vraag.

Dus een slaapmedicijn van de huisarts, waardoor je goed in kan slapen, maar niet dat je bijwerkingen hebt.

Welke zou dit dan eventueel zijn? Wel een die, als dit nodig is, meerdere nachten gebruikt mag worden.

Toegevoegd na 10 uur:
Ik bedoelde medicijn OP recept.
Mag wél met bijwerkingen zijn, maar vermeld dan wel welke bijwerkingen.

Drogistmiddeltjes werken niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag moet zijn: medicijn OP recept. Kan vraag niet wijzigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toevoeging: of wel met bijwerkingen, maar de minst mogelijke. Welke zijn dit dan en welke bijwerkingen?
Ritsuka
10 jaar geleden
En je hebt alle andere tips ook al geprobeerd? Rust en regelmaat, op tijd beeldscherm uit, niet teveel stress etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het op recept is heb je bijwerkingen, zonder bijwerkingen werkt het niet. Wat versta je onder 'minst mogelijke'? Welke bijwerkingen wil je niet? Verder reageert een medicijn bij iedereen anders, als het bij mij weinig bijwerkingen geeft kun jij er veel meer hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veelal al geprobeert, maar veel dingen door omstandigheden even geen grip op.
De bijwerkingen die ik niet wil zijn bijv dat de algemene energie afneemt, of de eetlust veranderd of bijvoorbeeld misselijkheid gedurende de dag.
Cryofiel
10 jaar geleden
Is dit niet iets dat je het beste kunt bespreken met je huisarts, of eventueel met de apotheker? Die hebben er toch meer verstand van dan wij (uitgezonderd de paar artsen die hier ook op GV zitten)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga vandaag hiervoor ook naar de huisarts, maar wil alvast wat voorkennis hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Totaal niet betweterig bedoeld, het probleem is erg genoeg, maar heb je al een hogere dosis melatonine geprobeerd dan op de verpakking staat? Op de verpakking staat 0,1 of evt 0,2, maar mijn hubbie neemt 0,5 tot 0,7 in samenspraak met arts, minder doet bij hem niks
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
... Bij ADHDkinderen wordt overigens nog een veel hogere dosis gegeven, dus dat kan ook nog
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een keer uit wanhoop een half potje op, effect: 0,0...
Geen idee hoeveel mg dit was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat dacht je van verslaving als je een slaapmiddel krijgt van je huisarts?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik het krijg van de huisarts kan ik het uit afbouwen met de huisarts. Liever eventjes verslaafd met een goede slaap (in plaats van wat ik nu heb) en dit dan verantwoord afbouwen, dan huismiddeltjes gebruiken die voor mij niet tot heel matig werken en daar teveel van gebruiken :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een standaard potje met 0,1 mg pilletjes zitten er 500.
Letterlijk een half potje zou dan 250*0.1= 25mg zijn.
Niet zo verstandig maar niet schadelijk, is er getest met grammen. Huismiddeltjes. Zo te lezen neem je ze niet serieus. Bij goed gebruik ga je zeker plat. Misschien eens naar iemand toe gaan die er verstand van heeft i.p.v. van maar iets doen en de zeggen dat het allemaal niet werkt.
Er zijn trouwens ook "huismiddeltjes" die flinke bijwerkingen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh ik neem ze wel serieus hoor, alleen met slapen heb ik iets sterkers nodig vanwege omstandigheden.

Antwoorden (4)

Melatonine zou je kunnen helpen. Dit is zowel vrij verkrijgbaar als op recept. Verder zou ik niet zo snel iets weten wat je zonder bijwerkingen elke dag zou kunnen slikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil alleen iets dat op recept verkrijgbaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan ga je waarschijnlijk niet vinden wat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat het simpelweg niet bestaat. Bij een arts krijg je of Benzodiazepines, Zolpidem of Zopiclon. Alle 3 deze dingen zijn verslavend en/of hebben bijwerkingen. Melatonine is het meest vriendelijke slaapmiddel wat er op het gebied van slaapmedicatie op recept te vinden is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, welke bijwerkingen hebben ze?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ytje, ik las de volgende info op Wikipedia:
Bijwerkingen 'De bijwerkingen van melatonine lijken beperkt tot sufheid overdag bij langdurig gebruik van hoge doses (zoals 3 tot 5 mg), en tot het verder naar achteren verschuiven van de slaapfase bij op een verkeerde tijd innemen van de melatonine (vóór 15:30 en ná 00:00). Onderzoekers en artsen die ruim 20 jaar melatonine voorschrijven hebben tot nu toe geen schadelijke effecten waargenomen. Maar gecontroleerd onderzoek (melatonine vergeleken met placebo) ontbreekt dus nog.'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O, ik geloof dat je naar de bijwerkingen van de andere medicatie vroeg...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha ja de bijwerking van die andere medicaties. Melatonine werkt bij mij niet en ik wil alleen medicatie op recept weten ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle mogelijke bijwerkingen van benzo's:
http://www.consumed.nl/medicijnen/groepen/2928/Benzodiazepinen_bijwerkingen Van Zopiclon:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Zopiclon.aspx?mId=10704&rId=175 Van Zolpidem:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zolpidem#Bijwerkingen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan ze nu niet aanklikken, ik zal morgen kijken, bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de bijwerkingen van zolpidem zou ik overigens ook op apotheek.nl kijken (kan je helaas nu geen directe link geven). Op internet (dus ook wikipedia) staan veel verhalen over zeer ernstige bijwerkingen dat je er bang van wordt. Ik heb het middel gebruikt en ondanks dat in de familie bekend is dat we heftig reageren op dit soort middelen, heb ik nergens last van gehad. Ik heb het in ernstige gevallen nu ook nog als backup liggen, maar ik heb het in weken niet meer nodig gehad (al klop ik het nu even af natuurlijk). Een slaapmiddel zonder bijwerkingen of kans op verslaving zul je overigens helaas niet kunnen krijgen. Benzodiapinen (benzo's) zal een huisarts over het algemeen niet zo heel snel meer voorschrijven, vaak zijn het middelen als Zolpidem of Zopiclon. De meest in het oog springende bijwerkingen (voor mij althans) zijn die op het rijvermogen (eigenlijk dus de algemene bijwerkingen als sufheid en dergelijke). Hiervoor kun je ook kijken op www.geneesmiddeleninhetverkeer.nl .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
VHPM, je kunt ook eerst gewoon de wikipagina bekijken en de bron waar het uit is gehaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijwerkingen zoals moeheid (goh) en wat geirriteerder kan ik me voorstellen. Mij ging het vooral om bijwerkingen zoals depressie, emotieloosheid en geheugenverlies (welke ik al heb). Deze staat als zelden aangeschreven, maar ik zal met de dokter bespreken of dit kan ivm mijn situatie nu.
Dankje
Cryofiel
10 jaar geleden
@Wavaria, melatonine is geen slaapmiddel in de normale zin van het woord. Het kan best goed werken, maar dan alleen binnen een nogal beperkt toepassingsgebied. Voor normale mensen met in- of doorslaapproblemen is melatonine hooguit als placebo geschikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is inderdaad ook op recept verkrijgbaar.
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Melatonine.aspx?mId=10704&rId=1661
Nauwelijks (alleen zeer zelden) bijwerkingen. Is beperkt getest, maar heeft een breder toepassingsgebied.
Er is een soort thee, dat heet: slaap lekker thee van pickwick
het bevat Kamille Valeriaan en Lavendel...
het helpt heel goed als je moeilijk in slaap kan komen....

het is geen medicijn, maar thee
en heeft geen bijwerkingen (volgens mij)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is helaas geen antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dit is wél 'n antwoord op je vraag.
je vraagt om medicijn of recept.
Ivana
10 jaar geleden
Recepten worden verstrekt voor medicijnen die gecontroleerd moeten worden gegeven. De reden daarvan is dat er gewenning, verslaving, vergiftiging kan optreden of dat het medicijn niet kan worden gebruikt in combinatie met andere medicatie. Alles wat onschuldig is en geen bijwerkingen heeft is vrij verkrijgbaar. Wat jij dus vraagt`; op recept en zonder bijwerkingen is niet haalbaar.
De melatoninetabletten van Valdispert zijn bij de drogist verkrijgbaar en werken prima om in slaap te vallen als je een ' tobber ' bent. Bosje lavendel onder je kussen en thee om te slapen helpt ook evenals een glas warme melk voor het slapengaan en geen tv kijken het laatste uur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie uitbreiding
Cryofiel
10 jaar geleden
Er zijn genoeg natuurlijke stoffen waarbij gewenning, verslaving of vergiftiging kan optreden, of die niet kunnen worden gebruikt in combinatie met andere medicatie. Toch kunnen veel van die stoffen gewoon zonder recept worden verkregen. De enige reden daarvoor is dat men ooit heeft besloten dat alleen niet-natuurlijke stoffen waarvoor het bovenstaande geldt, receptplichtig zijn. Natuurlijke stoffen, ook al zijn ze gevaarlijker dan niet-natuurlijke stoffen, zijn dus niet receptplichtig - maar dat betekent beslist NIET dat ze "dus" beter of veiliger zouden zijn.
Nou, het hangt ervan af wat je onder "veel bijwerkingen" verstaat. De slaapmiddelen hebben allemaal wel bijwerkingen (zoals overigens zo goed als alle medicijnen), maar vergeleken met sommige andere medicatie vallen die bijwerkingen ook wel weer mee.

Als je via een arts een recept meekrijgt voor een slaapmiddel dan is de kans groot dat het gaat om een benzodiazepine, zoals temazepam of oxazepam. (De meeste benzodiazepines eindigen op -pam, ze worden daarom ook wel aangeduid als pammetjes, of benzo's) De benzodiazepines maken je suffig na inname, daardoor val je makkelijker in slaap. Probleem is dat deze werking nogal eens doorwerkt, ook als een persoon eigenlijk gewoon wakker er alert moet zijn. Temazepam bijvoorbeeld heeft een halfwaardetijd van 7-11 uur. Dit betekent dat dat het zijn werking heeft gedurende zo'n 21-33 (!) uur na inname. Gedurende al deze tijd kan je op zich gewoon alert overkomen, zeker jongere personen voelen zich ook niet suf, maar je reactie is dan toch wel duidelijk verminderd. Daarom mag je eigenlijk ook geen autorijden of zware machinerie gebruiken na gebruik van benzo's.
Door de sufheid kunnen mensen ook makkelijker vallen. Vooral bij ouderen is dit een probleem (er wordt wel gezegd:"Dokter ik benzo gevallen") Ouderen kunnen bij zo'n val makkelijker iets breken.
Zopiclon wordt ook vaak voorgeschreven, officieel valt het buiten de groep van de benzodiazepines, maar de werking is gelijk. Daarmee de bijwerkingen ook.
Van benzodiazepines wordt vaak beweerd, dat ze zeer verslavend zijn. Dit speelt alleen op het moment dat ze gedurende langere tijd (meer dan een week of twee) elke dag genomen worden. Zolang iemand het merendeel van de tijd gewoon uit zichzelf slaapt speelt dit probleem eigenlijk niet.

Soms worden anti-allergiemedicijnen als slaapmiddel gebruikt, vooral promethazine. Deze medicijnen hebben sufheid als bijwerking, waarvan dan dus juist gebruik gemaakt wordt. De sufheid is dan dus weer een probleem (voor promethazine 30-42 uur)

Tot slot is er melatonine. Melatonine is een stofje in de hersenen, die het dag-nachtritme regelt. Een effect van melatonine is dan ook alleen aangetoond in het geval dat dit ritme ontregeld is; dat is maar in een beperkt aantal gevallen zo.

Dit zijn de opties; oordeel zelf maar.

Overigens zou je van je arts alleen een recept mee moeten krijgen als er sprake is van een slaapprobleem. Dat wil zeggen, dat je overdag minder functioneert door het slechte slapen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje! Ik zal alles nog eens goed doorlezen en dit met de dokter bespreken.
Ik heb niet echt dat ik slechter functioneer, maar echt handig is het niet omdat ik nu in een ritme zit van; nacht overslaan, einde van die volgende dag heel moe, vrij lang slapen (circa 10 uur) en dan de volgende nacht weer niet slapen.
Ik moet uit dit ritme komen maar kan dit niet zelf.
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je overdag nog wel goed functioneert is in ieder geval een goed teken. Bedenk wel, dat heel veel mensen dit soort problemen hebben. Zeker bij jongere mensen is dat eigenlijk nooit een teken, dat er iets ergs aan de hand is. Vooral niet te veel zorgen over maken, want ook daar ga je weer wakker van liggen.
Natuurlijk altijd een goed idee om dit soort zaken met je dokter te bespreken.
Als je huisarts nog met een andere optie komt, dan hoor ik het graag van je. Daar leer ik weer wat van. Sterkte en hopelijk welteruste vanavond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb temazepam gehad ;) Daar begin ik na het weekend mee (max 3 per week)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
temazepam
Bij gebruik van 20 mg of minder. Rijd pas weer auto vanaf acht uur na de laatste inname. Als u het 's avonds om elf uur hebt ingenomen, dus pas om zeven uur 's ochtends. Op dat moment heeft dit medicijn meestal geen invloed meer op de rijvaardigheid. Iedereen reageert echter anders.
Bij gebruik van méér dan 20 mg. Rijd pas weer auto vanaf 24 uur na de laatste inname. De rest van de bijwerkingen:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Temazepam.aspx?mId=10704&rId=174
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Temazepam lijkt me prima.
De bijwerkingen kan je ook via het kompas opzoeken, zie de eerste bron van mijn antwoord.
De belangrijkste ken je nu natuurlijk al. Truste!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Gaat wel lukken haha
Valeriaan. Dit zorgt ervoor dat je rustiger wordt en goed slaapt. Bij de kruidvat is ook extra sterk te koop. En er zijn geen bijwerkingen.