hoe en welke medicijnen/kruiden of wat dan ook kan een leververvetting doen afnemen/verminderen bij een alchoholsteatose?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (3)

Zo makkelijk is dat niet.

Uit onderzoek blijkt dat een vervette lever leidt tot een verhoogde productie van markers voor hart- en vaatziekten. Voorbeelden zijn lipiden, glucose, cytokines, stollingsfactoren en factoren die de bloeddruk verhogen.

Afvallen vermindert de leververvetting, en daarmee ook de markers voor hart- en vaatziekten.

En als overmatig alcoholgebruik de oorzaak is,
dan is stoppen met het gebruik van alcohol
de aangewezen methode.

DUS

http://www.leverpatientenvereniging.nl/index.php?Itemid=82&id=55&option=com_content&task=view

Hoe is leververvetting te behandelen?
In de meeste gevallen kan de steatose verdwijnen door de achterliggende oorzaak weg te nemen. De belangrijkste therapie is meestal gewichtsverlies bereiken. Naast gezonde voeding is extra lichaamsbeweging en sport het belangrijkste. Hiermee vermindert men ook de insulineresistentie. Indien er sprake is van diabetes mellitus type 2 moet deze, als het kan, behandeld worden met medicijnenen die de insuline resistentie verbeteren. Het alcoholgebruik verminderen tot gemiddeld 2 eenheden per dag voor mannen en 1 eenheid per dag voor vrouwen. Op dit moment zijn er geen speciale medicijnen tegen leververvetting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als niet met het drinken van alcohol wordt gestopt, zal dit vrijwel altijd leiden tot levercirrose. Dus dat is wat als eerste moet gebeuren!
Vervolgens is, wanneer sprake is van overgewicht, afvallen; of, bij diabetes, het onder controle houden van de suikerziekte het belangrijkst.
Een dieet met weinig vet, en meer bewegen is goed.

Alcoholische leververvetting heeft een gunstige prognose als geen alcohol meer gedronken wordt. Het in de lever opgehoopte vet kan drie maanden na het staken van het alcoholgebruik al verdwenen zijn.
Amadea
11 jaar geleden
Mariadistel helpt de lever: beschermt en herstelt beschadigde levercellen bij bijvoorbeeld cirrose, pfeiffer, geelzucht of vetopstapeling.

Kurkuma beschermt de lever tegen gifstoffen en alcohol. Het ontgift de lever en helpt tegen leververvetting.
Kurkuma bevordert de leverfunctie.