Wanneer een diabeet teveel zoet gegeten heeft, kan deze dan toe met minder insuline spuiten?

Een diabeet die teveel suiker [snoep, koekjes etc.] op heeft, kan deze toe met minder eenheden insuline spuiten dan normaal voor die dag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nee, in de meeste gevallen juist extra insuline, ook extra veel drinken (zonder suiker) om het plassen te stimuleren helpt soms, het lichaam wil zelf het teveel aan suiker afvoeren op deze manier, ook beweging is belangrijk. Worden de klachten niet minder of erger ondanks dit, bel dan een arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank Crea, ook voor de link. "+"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan jodokus. Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Graanproducten (brood, pasta, koek e a,), aardappelen, rijst, suiker, fruit bevatten suikers die door de spijsvertering worden afgebroken en in de vorm van glucose in het bloed worden opgenomen en aan de lichaamscellen worden afgegeven om daar te verbranden. Dit is je stofwisseling. Zodra er suikers in het bloed zitten heb je insuline nodig die worden aangemaakt in de eilandjes van langerhands in de alvleesklier. , Hoe meer suikers je eet hoe meer insuline je nodig hebt om je suikerspiegel niet te hoog te laten worden . Een diabeet maakt geen, of te weinig insuline aan dus moet dat via injectie of tabletjes toegediend krijgen. Het is dus duidelijk dat als een diabeet meer suikers eet dan de hoeveelheid insuline die ervoor nodig is, die persoon zal moeten bijspuiten. Bijv.: hij/zij wilt een stukje appeltaart zal daarvoor dan een aantal eenheden insuline moeten spuiten.