Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heb ik minder last van 'suikerdips' bij prednisolon gebruik?

Ik heb regelmatig last van 'suikerdips', d.w.z. ongeveer 2,5 na een maaltijd (de avond meestal niet dan eet ik ook steviger) trillerig, honger en echt niet lekker voelen. Ervaring leert dat het alleen over gaat door wat te eten, als ik niet ga eten ga ik me steeds beroerder voelen.

Maar tijdens een stootkuur prednisolon (30 mg en elke week met 5 afbouwen) voel ik me prima. Pas nu ik weer op 20mg zit merk ik sinds een paar dagen dat ik weer sneller honger krijg, trillerig word, leeg gevoel in mijn maag etc. Terwijl bij een hogere dosis ik me veel beter voel. Dan kan ik makkelijk 3 uur verder (op witte boterhammen) zonder ergens last van te hebben en ook niet het gevoel te hebben dat er weer een dip aankomt. Ik eet dan maar een rijstwafel om het toch maar voor te zijn, maar echt nodig is het niet.

Iemand enig idee hoe dit kan? Hoe dit medisch-technisch in elkaar steekt?

Toegevoegd na 9 minuten:
2,5 uur na een maaltijd

7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Suikerdips? 2,5? 2,5 wat? Heb je suikerziekte?
lucius0605
7 jaar geleden
2,5 uur na een maaltijd. Heb geen suikerziekte.
Ritsuka
7 jaar geleden
Wat zei je huisarts hierover?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Alle steroid hormonen hebben invloed op glucose en energiemetabolisme (bevorderen oa gluconeogenese en lipopyse); de één wat meer uitgesproken dan de ander. Prednisolon heeft dit effect relatief sterk in vergelijking met het natuurlijke cortisol; triamcolonon heeft dit effect nog meer. Daarom worden ze ook wel glucocorticoiden genoemd.
(Lees meer...)
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding