Ik ben van 40 mg fluoxetine per dag naar 20 mg gegaan. Krijg ik daar ontwenningsverschijnselen van?

Ik heb mijn dagelijkse hoeveelheid fluoxetine gehalveerd. Krijg ik daar ontwenningsverschijnselen van, en zo ja, wanneer en hoe lang duurt dat?
Mijn psychiater is op de hoogte, maar kon er niet echt een antwoord op geven. Zijn er hier mensen die dit ook hebben gedaan?
Ik begin morgen aan mijn derde dag.

8 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Dat kan natuurlijk gebeuren, maar door langzaam af te bouwen verminder je dat risico wel. In één keer halveren is trouwens wel een vrij vlotte afbouw, maar dat kan natuurlijk ook je doel juist zijn. Meestal wordt er langzamer afgebouwd bij antidepressiva.

Dat gezegd hebbende: fluoxetine heeft een nogal lange halfwaardetijd (4-16 dagen) en dat betekent dat de spiegel in je bloed heel langzaam daalt. De kans op onttrekkingsverschijnselen is dus wel veel kleiner dan bij middelen met een kortere halfwaardetijd. Er zijn aanwijzingen dat de kans op (hevige) onttrekkingsverschijnselen het grootst is bij mensen die bij de start van het middel ook veel problemen hadden, maar dat verband staat nog niet helemaal vast.

Wees in elk geval alert, vooral op psychologische bijwerkingen. Bij het afbouwen kun je bijvoorbeeld depressieve- op angstklachten krijgen, en niet zelden beschouwen mensen dat als het teken dat ze blijkbaar niet zonder het middel kunnen, waarna ze weer beginnen. En hoewel er natuurlijk ook mensen zijn bij wie dat inderdaad het geval is, is het in heel veel gevallen enkel een ontrekkingsverschijnsel dat dus over zal gaan als je eenmaal (langer) van het middel af bent. Denk er daarbij ook aan dat een periode waarin je psychisch misschien wat kwetsbaarder bent (zoals bij de afbouw van dit middel) niet de beste periode in je leven is om grote beslissingen te nemen.

Evengoed is het natuurlijk ook mogelijk dat je er helemaal geen last van zult hebben, of dat je alleen wat milde klachten ervaart. Als je klachten krijgt of twijfelt over de afbouw of het verloop daarvan, of als je je afvraagt of je nog verder moet afbouwen of juist niet, vraag dan je psychiater om advies.