Wat is het verschil tussen brufen 600mg bruis en ibuprofen 600mg tabletten?

Vandaag een ongeluksdag.
3 vertandskiezen laten verwijderen bij kaakchirurg.
Kreeg ik eeen recept mee voor 600mg bruis brufen
Terwijl ik weet dat tabletten vele male goedkoper zijn.
Waarom kiezen ze voor bruis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
66K

Het beste antwoord

Dat heeft een paar redenen: in de eerste plaats wordt het ietsje sneller opgenomen dus werkt het wat sneller, hoewel dat volgens mij marginaal is. Verder wordt bij kaakchirurgische ingrepen bijna altijd gekozen voor bruis omdat er zwelling kan zijn rondom de kaak en keel, zodat tabletten moeilijker weg te slikken zijn dan het opgeloste granulaat. En last but not least wordt mogelijk de bruis-variant ook al een klein beetje lokaal door de slijmvliezen en weefsels IN de mond opgenomen, zodat het ook nog een lokaal effect heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou het dan nog beter werken als je er een tijdje mee gaat spoelen/gorgelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal duidelijk

Andere antwoorden (1)

Er zit geen verschil tussen de medicijnvormen. Ze bevatten allebei 600 mg ibuprofen. Alleen heeft de bruisversie de eigenschap iets sneller te werken doordat het middel beter opgelost wordt in het water waarmee je het moet innemen.
Er blijven dus minder resten achter in het glas.

Een goede en veilige remedie tegen napijn na kaakchirurgische ingrepen is een combi van 600 mg ibuprofen tezamen met 500 mg paracetamol.

De paracetamol is een snelle maar kort werkende pijnstiller terwijl de ibuprofen langduriger werkt maar waarvan het effect langzamer op gang komt.

Door nu deze beide middelen te gelijk te gebruiken bereik je in korte tijd ( ca. 20 minuten) een maximaal pijnstillend effect dat ook nog lang aanhoudt, tenminste 5 a 6 uur afhankelijk van de intensiteit van de pijn.

Deze combi kun je gerust zonder schade 2 a 3 maal per 24 uur innemen. Echter niet langer dan een paar dagen achtereen. (Tenminste, als je geen allergieën hebt voor een van beide middelen.)
Maar meestal zal de pijn vanzelf al na 2 tot 3 dagen veel minder worden zodat pijnstilling daarna niet langer nodig zal zijn.

Zorg er wel voor dat er geen infecties aan de kaak kunnen ontstaan, spoel regelmatig je mond met bijv. Listerine of een lichte zoutwater oplossing.

Blijft de pijn desondanks na langere tijd aanhouden ga dan wel even naar de huisarts.