Zijn de nadelige effecten van hasj of wiet groter wanneer je deze rookt in vergelijking met wanneer je deze in voedsel (cake of drank) inneemt?

Effecten: o.a. depressies, geheugenverlies, psychose, etc.

8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Door het roken kan wel schade aan luchtwegen en longen ontstaan.
Maar voor de rest zijn de (nadelige) effecten van cake doorgaans sterker in vergelijking met roken.

Mogelijk schadelijke gevolgen van cannabisgebruik op de korte termijn:
Hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid;
Cannabis versterkt de stemming waarin iemand verkeert en dit kan verkeert uitpakken waarbij de gebruiker last krijgt van angst, somberheid en/of paniek. Deze reactie kan gepaard gaan met lichamelijke klachten, zoals misselijkheid en flauwvallen. Nadien kan iemand nog dagen of weken last houden van angstklachten, concentratieproblemen en andere klachten.
Doordat blowen een negatieve invloed heeft op iemands concentratie, reactievermogen en het korte termijngeheugen, kan het zijn prestaties op school of werk verslechteren. Wanneer iemand heeft geblowd, loopt hij meer risico bij deelname aan het verkeer en het werken met machines. Deelnemen aan het verkeer is dan zelfs verboden.
Cannabis doet de bloeddruk dalen en zorgt voor een snellere hartslag, hetgeen gevaarlijk kan zijn voor mensen met hartproblemen. Voorts kunnen mensen flauwvallen door de plotselinge verlaging van de bloeddruk.

Op de lange termijn:
Langdurig gematigd cannabisgebruik heeft geen nadelige blijvende gevolgen voor het geheugen.
Bij deze groepen kunnen op een gegeven ogenblik geheugenproblemen optreden:
- zij die op zeer jeugdige leeftijd beginnen met blowen (voor hun 16e of 17e levensjaar);
- zij die zeer lang en zeer intensief blowen.
SimonV