wat doet visolie met mijn hersenen?

ik heb heel wat gelezen op het internet maar ik ben er nog steeds niet uit. sommige zeggen dat je er slimmer van wordt en dat ze zich beter ontwikkelen. ik neem dus aan een hoger iq. ook dat je meer verbindingen maakt. alleen het probleem is ik zie dit allemaal op het internet en het internet is nou ook niet de betrouwbaarste site die er is. als iemand het antwoord heeft op mijn vraag zou dit fijn zijn. ook als het helpt welke visolie is dan het beste alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je wordt er niet slimmer van, je kunt je beter concentreren, waardoor je de leerstof beter opneemt.

Het beste antwoord

'Visolie draagt bij aan de instandhouding van de normale hersenfunctie'
Dat staat letterlijk op het potje wat ik zelf in huis heb.
Je wordt er dus echt niet slimmer van en je IQ zal er ook niet hoger van worden.
Normaal hoef je zoiets ook niet in te nemen,ik neem ze zelf om tekorten aan te vullen en verder te voorkomen.

Die van mij zijn trouwens gewoon van het Kruidvat,ik denk niet dat er veel verschillen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Welke visolie kiezen?

Visolie bevat echter ook andere Omega-3 vetzuren waarvan de werking niet is aangetoond voor verbetering van de emotionele gezondheid zoals DHA (docosahexaëenzuur, wat weer goed zou zijn voor hart- en bloedvaten). Dus wat je zoekt zijn visolie capsules met een hoog EPA-gehalte, en het liefst zo min mogelijk DHA per capsule. Er zijn maar een aantal fabrikanten die zulke specifieke visoliecapsules maken. Het zijn relatief dure capsules, omdat deze een hoge concentratie Omega-3 en EPA bevatten. Waar moet je nu op letten als je visoliecapsules zoekt die je helpen zelf je stemming te verbeteren?

Concentratie
Hoe hoger de concentratie Omega-3 per capsule is hoe minder je er van hoeft te nemen, en dus hoe minder caloriëen en onnodige stoffen je binnenkrijgt.

Visolie
De hersenen zijn om goed te functioneren afhankelijk van stoffen die niet zelf aangemaakt kunnen worden. Deze moeten dus door voedsel binnenkomen. Belangrijke stoffen voor de hersenen zijn omega-3 en omega-6, essentiële vetzuren die vooral in vette vis voorkomen.

Omega-3 vetzuren zijn onder te verdelen in EPA en DHA, waarbij het belangrijk is dat we deze in de juiste verhouding binnenkrijgen. Moderne onderzoeken laten zien dat depressies, klachten bij ADHD, autisme en borderline (behoorlijk) afnemen op het moment dat de hersenen een beroep kunnen doen op omega-3 vetzuren waarbij de EPA concentratie hoger is dan de DHA concentratie. Studies laten zien dat kinderen met ADHD en ouderen met depressies onvoldoende essentiële vetzuren in hun bloed hebben en dat ADHD amper voorkomt in landen waar de visconsumptie hoog is.

De hersenen zijn dol op producten zoals walnoten, eieren, zaden en kikkererwten, evenals producten waar tryptofaan in zit. Tryptofaan brengt rust in de hersenen en zorgt er onder andere voor dat je goed kunt slapen. De hersenen zijn een stuk minder enthousiast over voedsel met veel suiker en verzadigde vetten, stoffen die we in grote hoeveelheden binnenkrijgen tegenwoordig. Wetenschappers geven onze gebrekkige omega-3 inname door middel van ons voedingspatroon als één van de belangrijkste redenen voor het toenemen van neurologische stoornissen zoals ADHD en Parkinson.

Welke merken de beste zijn kan je zien in bijgevoegde link(hier te weinig plaats om te copiëren):
http://www.uwbreinalsmedicijn.nl/visolie-tegen-depressie/
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankjewel ik heb namelijk zelf last van adhd en gebruik nu momenteel de visolie van de kruitvat+ritalin. op het potje van de kruitvat staat: visolie concentraat (33% EPA, 22% DHA) 1000mg. is dit goed genoeg of kunt u mij speciefiek een betere adviseren
fremar
10 jaar geleden
Het EPA gehalte is hier veel te laag,om goed ter zijn moet je in de duurdere merken gaan,deze vind je terug in mijn eerste link:een ervan is bv deze:PLUSEPA: http://www.smeetsengraas.nl/minami-nutrition/plusepa.php?gclid=CJShvZ6q67gCFRMPtAodJVIAHg