Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel antibiotica mag je per jaar?

Hoeveel antibiotica mag je per jaar?
Ik zit nu al een tijdje aan een blaasontsteking/ nierbekkenontsteking.
Heb op 31 okt mijn eerste kuur gehad, nu 3 x een kuur gehad van 5 dagen, 2 x van 7 en 1 x van 3 ( 6 in totaal dus)

Kan dit veel kwaad.. zijn er dingen waar ik extra op moet letten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
23.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De huisarts schrijft ze voor; hij/zij weet wat je hebt gehad en hij let erop; ook de apotheek houdt het in de gaten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zit geen maximum aan de hoeveelheid antibiotica die je per jaar mag krijgen. Antibiotica worden over het algemeen alleen voorgeschreven in Nederland wanneer dat echt nodig is. Het veelvuldig gebruik van antibiotica levert niet zozeer een gevaar op voor jezelf, maar kan er wel voor zorgen dat bacteriën eerder resistent (ongevoelig) worden voor het antibioticum. Het antibioticum is dan een volgende keer niet of minder goed werkzaam bij mensen die zijn besmet met de resistente bacterie. Sommige mensen zijn extra gevoelig voor blaasontstekingen. Dit geldt met name voor mensen die zichzelf moeten catheteriseren en voor vrouwen na de overgang. Om de kans op herhaaldelijke urineweginfecties te verminderen wordt wel aangeraden dagelijks cranberrysap te drinken of cranberrycapsules te slikken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding