Hoeveel antibiotica mag je per jaar?

Ik zit nu al een tijdje aan een blaasontsteking/ nierbekkenontsteking.
Heb op 31 okt mijn eerste kuur gehad, nu 3 x een kuur gehad van 5 dagen, 2 x van 7 en 1 x van 3 ( 6 in totaal dus)

Kan dit veel kwaad.. zijn er dingen waar ik extra op moet letten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
23.5K

Antwoorden (2)

De huisarts schrijft ze voor; hij/zij weet wat je hebt gehad en hij let erop; ook de apotheek houdt het in de gaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zit geen maximum aan de hoeveelheid antibiotica die je per jaar mag krijgen. Antibiotica worden over het algemeen alleen voorgeschreven in Nederland wanneer dat echt nodig is. Het veelvuldig gebruik van antibiotica levert niet zozeer een gevaar op voor jezelf, maar kan er wel voor zorgen dat bacteriën eerder resistent (ongevoelig) worden voor het antibioticum. Het antibioticum is dan een volgende keer niet of minder goed werkzaam bij mensen die zijn besmet met de resistente bacterie. Sommige mensen zijn extra gevoelig voor blaasontstekingen. Dit geldt met name voor mensen die zichzelf moeten catheteriseren en voor vrouwen na de overgang. Om de kans op herhaaldelijke urineweginfecties te verminderen wordt wel aangeraden dagelijks cranberrysap te drinken of cranberrycapsules te slikken.