Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan het zijn dat mijn eetlust komt door het smeren van hormoonzalf?

Door herhaaldelijk een infectie op mijn huid ben ik al een jaar en een half aan het smeren met hormoonzalf. Begon op niveau 1 en eindigde op 4. Tijdens deze periode heb ik een gigantische eetlust (kwam 8 kilo aan) veel acne op mijn kin en voorhoofd en stemmingswisseling. Ik heb een pauze gehad van 2 maanden. In die 2 maanden ben ik afgevallen naar het gewicht voor dat ik smeerde en had ik geen acne meer en was veel vrolijk! Nu smeer ik sinds kort weer. Bètamethason op precies te zijn. Al deze klachten zijn weer terug na 3 weken smeren.

Heeft dit met elkaar te maken?
Naar de HA is geen optie. Die gelooft mij niet!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, dat kan -maar het is wel ongebruikelijk. Corticosteroiden stimuleren eetlust; het is een bekende bijwerking van prednison. Bij hormoon/steroidzalven komt die bijwerking nauwelijks voor, omdat de steriodhormonen nauwelijks door de huid in het bloed komen. Het feit dat dat wel gebeurt wijst op een hoge dosering -op zichzelf met langdurig gebruik van een klasse 4 steroidzalf best mogelijk. Smeer je al anderhalf jaar elke dag? Op welk oppervlak? Langdurig gebruik moet goed begeleid worden, en er moeten dan goede schema's (bv week op week af wordt vaak gedaan) komen. Overleg daarover met je huisarts, of anders met dermatoloog.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100