Kan het zijn dat mijn eetlust komt door het smeren van hormoonzalf?

Door herhaaldelijk een infectie op mijn huid ben ik al een jaar en een half aan het smeren met hormoonzalf. Begon op niveau 1 en eindigde op 4. Tijdens deze periode heb ik een gigantische eetlust (kwam 8 kilo aan) veel acne op mijn kin en voorhoofd en stemmingswisseling. Ik heb een pauze gehad van 2 maanden. In die 2 maanden ben ik afgevallen naar het gewicht voor dat ik smeerde en had ik geen acne meer en was veel vrolijk! Nu smeer ik sinds kort weer. Bètamethason op precies te zijn. Al deze klachten zijn weer terug na 3 weken smeren.

Heeft dit met elkaar te maken?
Naar de HA is geen optie. Die gelooft mij niet!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je je huisarts niet gelooft, vraag het dan eens na bij de apotheek.
Je huisarts zal je vraag echt wel serieus hebben genomen, ik denk ook niet dat dit door de hormoonzalf komt. Het kan wel zo zijn, dat je door het smeren van de hormoonzalf, de aandacht legt bij je (huid)probleem, misschien wat zelfmedelijden kreeg en daardoor eetbuien kreeg/krijgt.
erotisi
8 jaar geleden
"De productie van cortisol in het lichaam volgt een circadiaan ritme, dat wil zeggen dat de productie niet op elk moment van de dag gelijk is. Tijdens het ontwaken komt er meer cortisol vrij. Dit zorgt o.a. voor een hongergevoel." https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cortisol Als medicijn worden in plaats van het natuurlijk voorkomende cortisol vooral synthetische derivaten voorgeschreven. De volgende middelen zijn geregistreerd voor gebruik als geneesmiddel:oa Betamethason https://nl.wikipedia.org/wiki/Corticostero%C3%AFde Conclusie het is dus niet zo vreemd dat betamethason een hongergevoel op kan wekken want dat doet het natuurlijk hormoon coritsol ook, waarop betamethason is gebaseerd. Ik zeg dus dat het kan, maar of dat bij jou ook echt zo werkt weet niet zeker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor 't reageren! Ik doe het sws niet uit zelfmedelijden!

Het beste antwoord

Ja, dat kan -maar het is wel ongebruikelijk.

Corticosteroiden stimuleren eetlust; het is een bekende bijwerking van prednison. Bij hormoon/steroidzalven komt die bijwerking nauwelijks voor, omdat de steriodhormonen nauwelijks door de huid in het bloed komen.

Het feit dat dat wel gebeurt wijst op een hoge dosering -op zichzelf met langdurig gebruik van een klasse 4 steroidzalf best mogelijk.
Smeer je al anderhalf jaar elke dag? Op welk oppervlak? Langdurig gebruik moet goed begeleid worden, en er moeten dan goede schema's (bv week op week af wordt vaak gedaan) komen. Overleg daarover met je huisarts, of anders met dermatoloog.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ten eerste bedankt voor je reactie. Het is een wond van 20 bij 7 cm. Het is een open wond. Ik gebruikte het sinds kerst 2014 en dan ong. 3-6x per week. Nu ben ik bezig met bètamethason en dan 4 x per week.
tinus1969
8 jaar geleden
Dat klinkt als de verkeerde manier van behandelen.
Ten eerste; het is open, dus de zalf komt in je bloed, dus je hebt meer bijwerkingen.
Ten tweede, de vuistregel bij eczeem etc is; kortintensief smeren, afgewisseld met helemaal niet. 4 x per week is dus waarschijnlijk te weinig; een week lang twee keer per dag en daarna een weke niet is wellicht beter.Bovendien (het is open) kan een combi met antibiotica of antischimmelzalf wel eens nodi zijn.
Voor de duidelijkheid; ik ben geen arts en dit is geen medisch advies, maar tips voor dingen die je hoognodig met je huisarts of een dermatoloog moet bespreken. En GOED moet bespreken