Hoe lang duurt het voor het volledige effect van een betablokker merkbaar is?

Sommige bronnen op het internet spreken van 4 tot 8 weken. Iemand ervaring met dit soort van medicijnen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7K

Antwoorden (1)

Dat hangt er vanaf welke betablokker je gebruikt, en waarvoor je hem gebruikt. (hoge bloeddruk, ritmestoornissen, hartfalen)

Als je een betablokker gebruikt tegen hoge bloeddruk, bijvoorbeeld metoprolol, is meestal na een week al het maximale effect op de bloeddruk bereikt.

In het ziekenhuis worden ook wel sneller werkende betablokkers gebruikt, eventueel zelfs via een infuus, als in spoedgevallen de bloeddruk snel naar beneden moet.

Als je van de huisarts een betablokker krijgt voorgeschreven voor de bloeddruk is dat vooral om op de lange termijn risico op hart en vaatziekten te verkleinen. Dan heeft het dus geen zin om heel snel op de goede bloeddruk te komen, maar zal de huisarts dat geleidelijk met medicatie instellen.