De werkzame stof in Cutivate is fluticasonpropionaat. Dit is een bijnierschorshormoon dat ervoor zorgt dat klachten die veroorzaakt worden door huidaandoeningen verminderen. Cutivate trekt na opbrengen snel in de huid, en klachten zoals jeuk, roodheid en schilfering nemen daardoor af. Cutivate pakt de gevolgen en niet de oorzaak van de huidproblemen aan. Het is een hydrofiele crème.

Betamethason behoort eveneens tot de bijnierschorshormonen. Op de huid toegepast remmen ze ontstekingen, verminderen schilfering, werken jeukstillend en verminderen zwelling. Betamethason behoort tot de sterk werkzame bijnierschorshormonen. Betnelan, Diprosalic, Diprolene, Diprosone, Dovobet, en Xamiol bevatten ook de stof betamethason.

Het zijn dus niet dezelfde soort medicijnen. De tweede is sterker dan de eerste.
Amadea
8 jaar geleden
De werkzame stof in cutivate is fluticason. Betamethason is de werkzame stof in betamethason crème of zalf.
Betamethason en fluticason zijn allebei klasse 3 corticosteroïden. Het zijn dus allebei sterke ontstekingsremmers; ze zijn grofweg even sterk.

Er zijn wel nog andere factoren die meespelen. Zo werken corticosteroïden in een zalf bijvoorbeeld sterker dan een crème en ook door occlusie kan de werking versterkt worden. Betamethason zalf onder occlusie werkt dus zeker sterker dan cutivate crème zonder occlusie. Omgekeerd is fluticason zalf onder occlusie sterker dan betamethason crème zonder occlusie.

Zonder deze extra factoren is er weinig verschil in sterkte. Het zijn beide corticosteroïden; het zijn dus stofjes die erg op elkaar lijken, maar het zijn verschillende stoffen.