ik heb nu de maximale 7 dagen neusspray gebruikt. wat gebeurt er als ik nog 3 dagen langer de spray gebruik?

Is het echt niet aan te raden om langer te gebruiken? Maar een paar dagen zegmaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5K
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik zou het geen dag langer gebruiken: grote kans dat je neusslijmvlies zodanig opzwelt dat je helemaal geen lucht meer kan krijgen.
Ga over op zout water voor overdag, en een lapje met pepermuntolie bij je kussen voor de nacht.
Of probeer het uit, dan heb je een goede maar heel vervelende les geleerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neusspray heeft ook een verslavende werking, ook daarom moet je het niet te lang gebruiken. Doe je dat wel, dan kan het je verdere leven je reuk kosten.
10 Dagen in totaal is geen probleem, als je je aan de normale dosis houdt.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik was na 5 dagen de pineut, zonder de dosis overschreden te hebben.
ik heb m'n bekomst van die zooi.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik heb drie jaar met een verstopte neus rond gelopen door twee maanden neusspray te gebruiken, dat was Otrivin. Uiteindelijk ben ik bij de huisarts geweest en die schreef iets anders voor Rhinicort, dat moest ik een maand gebruiken en toen was ik van mijn neus probleem af. Ik gebruik NOOIT meer neusspray. http://www.dokteronline.com/rhinocort/
Erna55
8 jaar geleden
Neusspray gebruik je om het slijmvlies te laten " krimpen" .
Wanneer je neusspray gebruikt hebt, duurt het eventjes voordat het slijmvlies uit zichzelf krimp.
Meestal heb je dan dus even 2 dagen een verstopte neus.
Dit is de reden dat mensen ermee doorgaan, ze willen geen verstopte neus. Bij langer gebruik krijgen je klachten, zoals andere reacties al aangeven. Waarom wil je langer gebruiken ?
Wil je B.v. Morgen geen nasale stem ? Dan maakt een dagje niet uit.
Denk je dat je door langer gebruik kunt voorkomen om een verstopte neus te hebben? Nee, na stoppen zul je altijd even klachten krijgen.

Antwoorden (2)

u mag het tot maximaal 14 dagen gebruiken daarna wordt het afgeraden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe lang je neusspray veilig kan gebruiken hangt af van de soort neusspray die je gebruikt. Neusspray met natriumchloride bestaat uit een oplossing met keukenzout. Daardoor raken bij gebruik de huid en de slijmvliezen niet geïrriteerd. De spray verdunt vrijwel onmiddellijk het ingedikte slijm, waarna snuiten en ademen weer gemakkelijker worden. Deze spray kan je zo lang gebruiken als dat nodig is. Het advies is wel dat als de klachten na twee weken nog niet zijn verminderd, je het beste naar de huisarts kan gaan.

Een neusspray met xylometazoline is sterker dan een neusspray met zoutoplossing. Door het gebruik van xylometazoline worden de bloedvaatjes in het neusslijmvlies tijdelijk nauwer. Het ademen door de neus gaat al na een paar minuten beter. Het mag niet langer dan vijf dagen achter elkaar en niet meer dan tien dagen per maand worden gebruikt. Gebruik je het langer, dan kan het neusslijmvlies beschadigd raken. Het raakt dan voortdurend ontstoken en verstopt, waardoor de werking van de spray vermindert. Ook wordt de kans op bijwerkingen bij langdurig gebruik groter.