Moet je vitamines in de ochtend nemen omdat je daar energie van krijgt?

Ik heb namelijk een keer in de avond 2 pillen genomen en het duurde tot middernacht dat ik in slaap viel, terwijl ik daar normaal geen moeite mee heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vitaminepillen geven geen energie, behalve als er een suikerlaagje omheen zit (maar dat geeft dan maar een héél klein beetje energie): 'Vitaminen zijn stoffen die in geringe hoeveelheden in de voeding voorkomen. Het zijn voedingscomponenten, die in tegenstelling tot de voedingsstoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten) geen energie leveren, maar die wel essentieel zijn voor een goed verloop van de stofwisseling (het metabolisme).'

In de bron vind ik wel dat een overdosis van vitamine B11 (in het citaat schrijven ze per ongeluk B12, maar uit de rest van de tekst zie je dat ze B11 bedoelen) slapeloosheid kan veroorzaken. Maar twee pillen, dat is beslist geen overdosis.
Ik citeer (zie verder bij d bron): 'Giftig in grote hoeveelheden, het kan ernstige neurologische problemen veroorzaken. Neem dit vitamine niet als u een tekort aan vitamine B12 [moet dus B11 zijn] in de vorm van bloedarmoede hebt. Hoge doses kunnen slapeloosheid veroorzaken en de opname van zink in het lichaam belemmeren.'

Ik denk dat je door andere oorzaken even wat moeilijker in slaap viel. Volgens mij heeft het niets met je vitaminepillen te maken.