Ik heb na onveilige seks de morning after pil gebruikt, de dag erna had ik griep. Nu heb ik weer buikgriep. Zijn deze bijwerkingen normaal?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6K

Antwoorden (2)

Dit hoort er allemaal bij. Heb je de bijsluiter gelezen? Daar staat dit letterlijk in vermeld!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zowel de griep als buikgriep zijn virusinfecties, van respectievelijk de luchtwegen en de maag en/of darmen. Ze zijn dus geen bijwerkingen van de morning after pil.

Op zich kan de morning after pil wel bijwerkingen geven die wat kunnen lijken op de griep. Dan moet je met name denken aan wat malaise en soms een koortsig gevoel(zonder daadwerkelijk koorts te hebben), vermoeidheid en/of hoofdpijn. Dit zijn inderdaad normale bijwerkingen, maar dat is dan dus niet de griep.

Ook klachten als misselijkheid en braken zijn normale bijwerkingen; dit kan dus lijken op een buikgriep (al treedt diarree doorgaans niet op en bij een buikgriep juist wel.) Deze klachten treden echter meestal al vrij snel na inname op. Je vertelt niet wanneer je de morning after pil hebt genomen. Als dat een paar dagen geleden is, dan is het erg onwaarschijnlijk dat de klachten nog van die pil komen.

Nog ter overweging en niet om je ongerust te maken: malaise, misselijkheid en braken (oftewel klachten die lijken op griep en buikgriep) kunnen ook symptomen zijn van een vroege zwangerschap. De morning after pil is goed betrouwbaar als je er op tijd bij bent, maar naar mate je hem later neemt neemt de betrouwbaarheid snel af. Hoe waarschijnlijk een zwangerschap is kan ik dus niet zeggen, de kans is waarschijnlijk erg klein. Als de klachten aanhouden zou je een zwangerschapstest kunnen overwegen, minimaal twee weken na de onbeschermde seks.