Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom mag je niet op ibuprofen liquid caps kauwen?'

Ik vraag me af waarom je niet op ibuprofen liquid caps mag kauwen en meteen moet doorslikken. uit nieuwsgierigheid heb ik zojuist op een van zo'n pil gebeten en er kwam een best wel sterk vloeistof eruit. Mijn lip en tong deed toen een beetje pijn. Heb meteen alles uitgespuugd. Ben nu wel benieuwd waarom het niet mag en of het schadelijk is..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
35.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij schadelijk voor je maag? Maar ik kan fout zitten.
Ritsuka
9 jaar geleden
Soms zit het in een capsule omdat de inhoud je slokdarm kan verbranden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De werkzame stof ibuprofen is in de Ibuprofen Liquid caps al in opgeloste vorm aanwezig. Dit zorgt ervoor dat de ibuprofen in je maag direct wordt opgenomen en dus sneller werkt dan bij normale tabletten het geval is. Het oplosmiddel waarin de ibuprofen in de capsule is opgelost is grotendeels polyethyleenglycol. Deze stof heeft de eigenschap sterk water aan te trekken. Wanneer je op de capsule bijt, komt de polyethyleenglycol al in je mond vrij. Dit geeft een irriterend gevoel, omdat er water vanuit je slijmvliezen wordt onttrokken. Het kan verder geen kwaad, maar neem de capsule bij voorkeur in zoals hij is bedoeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met vloeistof gevulde capsules dien je zonder te kauwen, dus in z'n geheel, door te slikken met een half glas water. Het kauwen mag niet omdat dan onbedoeld alle werkzame bestanddelen tegelijk vrijkomen. De capsules zijn zo gemaakt dat ze langzaam oplossen, waardoor ze minder bijwerkingen geven en langer werken.

Je kunt last van je maag krijgen als je eerst kauwt voor je zo'n capsule inslikt. Als je dat vaak zou doen is het zo slecht dat je er zelfs een maagbloeding van kunt krijgen.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
Je moet er niet op kauwen, simpelweg omdat
"Mijn lip en tong deed toen een beetje pijn".
En daar gaan mensen meteen over klagen, dus.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding