Als je op de 2e dag van je menstruatie start met de pil. Waarom ben je dan maar veilig na 7dagen?

alle sites zeggen allemaal:
starten met de pil op de eerste dag van de menstruatie = onmiddellijk beschermd.
Starten met de pil op een andere dag = 7dagen wachten vooraleer je beschermt bent.
Waarom moet je 7dagen wachten? Heb je in die tijd dan een eisprong? Of wat gebeurd er? Kan iemand mij dit uitleggen?
Vriendelijke groeten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Deze grens is ingesteld om zo veel mogelijk veiligheid te kunnen garanderen. Wanneer je start op de eerste dag van je menstruatie, worden de hormonen die je eigen lichaam aanmaakt tijdens de menstruatiecyclus direct onderdrukt. Wacht je te lang, dan gaat je lichaam zelf weer geslachtshormonen aanmaken, die kunnen leiden tot een eisprong. Het duurt enkele dagen voordat deze lichaamseigen hormoonproductie weer is onderdrukt door de hormonen uit de pil. Er is geen specifiek onderzoek welke termijn precies nog veilig is. Dit verschilt ook per persoon. Het advies om te starten op de eerste dag van de menstruatie is zowel veilig als praktisch.