kan je je emoties onder controle krijgen door slaappillen?

of eventuele anderen medicatie

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Ritsuka
9 jaar geleden
kun je niet beter eerst kijken WAAROM je blijkbaar heftige emoties hebt, en proberen er aan te werken?
in plaats van gelijk aan de pillen te gaan om het te onderdrukken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leer er eerst maar gewoon mee omgaan. Emoties horen bij het gewone leven. Onderdrukken leidt tot proberen later
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben eerder benieuwd of het een optie is. Maar jullie hebben inderdaad gelijk

Antwoorden (3)

Dat ligt aan de achterliggende oorzaak. Door emoties kan je ook naar gaan dromen, dus slaappillen zullen niet per se helpen. Maar mocht je bijvoorbeeld erg verdrietig zijn kan je slaappillen nemen en omdat je slaapt merk je het niet meer zo.
Maar het is geen oplossing voor het probleem dat je last hebt van je emoties.

Je kunt denk ik beter naar een huisarts gaan, die kan je doorverwijzen en zorgen voor de juiste medicatie. Want het hangt er maar net van af waar je precies last van hebt.
Als je depressief bent kan je antidepressiva krijgen bijvoorbeeld, dat kan helpen om je depressie wat te verlichten en daardoor de bijbehoren de emoties ook.

Dus het antwoord is: ja, misschien, maar je kunt het beter niet op eigen houtje doen. Ook omdat wanneer je medicijnen gaat slikken, het prettig is als de apotheek daarvan op de hoogte is. Zo kunnen zij voor je controleren of je geen medicijnen door elkaar slikt die samen erg slecht voor je kunnen zijn.

Daarnaast kunnen medicijnen ál je emoties afvlakken. Dan ben je niet meer 'heel boos' of 'heel verdrietig' maar ook niet meer echt blij... je wordt er zeg maar 'vlak' van.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met naar de huisarts gaan bedoel ik trouwens niet dat je daar even heen moet gaan om een receptje te krijgen. De huisarts kan helpen om te zien waar die emoties vandaan komen en hoe je dat kan oplossen. Meestal zijn medicijnen niet de oplossing. Je kunt beter eerst proberen je probleem op te lossen zónder medicijnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een plus omdat je schrijft dat die medicatie 'alle' emoties afvlakt. Dokters vergeten dit wel eens te vermelden als ze de pillen voorschrijven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Eens ! +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze werken bovendien maar tijdelijk, zoals rossy2013 in een ander antwoord opmerkt. Maar dokters vergeten dit misschien wel niet, ze kunnen ook veronderstellen dat iedereen dat wel weet. Dokters lezen denk ik niet zo vaak op Goeievraag.nl ;-)
nee, het is maar tijdelijk tot je weer wakker word en de pillen zijn uitgewerkt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, die pillen werken vaak overdag ook nog. Maar na een tijdje slaap je er niet goed meer op. En dan kan afkicken een probleem worden. Wel van voorbijgaande aard, maar toch. Mijn dokter schrijft zulke middelen altijd alleen maar voor korte tijd voor.
Nee, dat kan niet, niet met slaappillen en niet met andere pillen. Emoties kun je niet onder controle krijgen, hooguit wegdrukken/afvlakken/onderdrukken. Emoties komen vanuit een gevoel en dat is écht, daar kun je niet omheen, het ís er. Dus ga ook niet spitten en analyseren over het hoe, waarom, wanneer, maar laat het er eens puur zijn en kijk wat er gebeurd. Er is geen controle pil voor emoties dus. Lichaamsgerichte therapie kan goed helpen met het dit soort 'problemen' , want dat is het op dit moment voor je.