Waarom is antidepressiva niet verslavend?

Veel mensen in mijn omgeving zeggen dat antidepressiva het gevoel verdoven. Dat is ook wat Oxazepam doet, maar oxazepam is verslavend. Waarom is antidepressiva niet verslavend terwijl die hetzelfde doet?

9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De medicijnen die je noemt, beinvloeden de neurotransmitters in de hersenen. Een neurotransmitter is een stof die de "communicatie" regelt tussen zenuwcellen (neuronen) in de hersenen.

Je schrijft dat antidepressiva "verdoven", maar beter is te stellen dat ze het gevoel/beleving "veranderen". Hopelijk ten goede, maar het is vaak zoeken naar het juiste middel en de juiste dosering. Dit komt heel nauw. Vooral ook omdat het effect van antidepressiva pas na een week of zes goed vast te stellen is. Ook zijn er bijwerkingen waardoor je je vaak eerst slechter voelt dan daarvoor.

Als je een "benzodiazepine-pil" neemt (bijv. oxazepam), dan werkt dat meestal binnen een uur. Na twee tot twaalf uur is het effect uitgewerkt. Na innemen vermindert de angst, of je wordt slaperig. Dit is dus meer een verdovend effect, zoals je noemt in de vraag.
Er treedt gauw gewenning op (binnen weken), dat wil zeggen dat je steeds meer nodig hebt voor hetzelfde effect. Verslaving ligt dan op de loer.
Benzodiazepines werken in op de neurotransmitter GABA.

Antidepressiva werken anders in op de neuronen dan de benzodiazepinen. Dat komt omdat deze medicijnen invloed uitoefen op andere neurotransmitters, namelijk serotonine en noradrenaline. De effecten hiervan zijn veel langzamer.
Als je eenmaal het juiste antidepressivum en de juiste dosering hebt gevonden, heb je er niet steeds meer van nodig. Er treedt dus geen gewenning of verslaving op. Maar wanneer je abrupt stopt met een antidepressivum, dan krijg je wel last van allerlei onthoudingsverschijnselen. Het duurt na langer gebruik ook weer een hele tijd voordat je er aan gewend bent zonder antidepressiva te functioneren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met de antidepressiva neem ik aan dat je SSRI's bedoelt?
Oxazepam is snel werkend waardoor het verslavend is. SSRI's werken geleidelijker waardoor logischerwijs de afname ook geleidelijker is en er minder of geen gewenningsverschijnselen zijn.
Bij heroïne en morfine is dit ook de reden in verschil qua verslavend zijn. Heroïne wordt veel sneller in de hersens opgenomen waardoor je lichaam "snel meer wilt". Bij morfine gaat dit ook geleidelijker waardoor dit minder verslavend is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens bij het voorbeeld heroïne verhaal: Heroïne heeft exact dezelfde werkzame structuur als morfine, maar bij inname niet. De structuur is aangepast om beter door de bloed hersen barrière te gaan en dus sneller opgenomen te worden door de hersenen. Daarna splitst het deel van de prodrugs af waardoor je letterlijk morfine krijgt. Exact dezelfde stof dus maar door de snellere opname in de hersenen veel verslavender.
(Om aan te tonen hoe een belangrijke invloed de snelheid van opname heeft).