Hoelang duurt het voor ik medicatie ADHD/ADD voorgeschreven krijg?

Ik ben via een Maatschappelijk werker door verwezen naar een Psychiater.
Vanuit school, familie, maatschappelijk werk en eigen onderzoek (artikelen, zelf testen) zijn er erge vermoedens op ADHD of ADD. Hoelang duurt het voor ik medicatie op recept krijg.

Ik weet wat de gevaren zijn van de medicatie.
Alles wijst erop dat ik deze stoornis heb.

Zou iemand me kunnen helpen met mijn vraag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan tijdens de 1e afspraak al,
verder wat Lies12 zegt.

Antwoorden (2)

Dat kunnen wij niet weten. De psychiater zal eerst zelf onderzoek willen doen en jouw functioneren willen beoordelen. En ook als deze stoornis bij jou wordt vastgesteld, wil dat nog niet zeggen dat medicatie nodig is. Tegenwoordig is het wel vaak de eerste keus, maar dan nog hangt het af van je arts of en wanneer die dit middel voorschrijft. En als je klachten op een andere manier goed te controleren zijn, of als er redenen zijn waarom deze middelen niet geschikt zijn voor jou, dan wordt het helemaal niet voorgeschreven. Er zijn ook verschillende middelen geregistreerd voor de medicamenteuze behandeling van ADHD, dus ook áls de psychiater het nodig acht om medicatie voor te schrijven, zal hij of zij nog een keus moeten maken uit de verschillende middelen. Dat, en bijvoorbeeld de dosering en het doseringsinterval (hoe lang er tussen de inname van de pillen moet zitten) is ook weer iets wat de psychiater moet beslissen, en wat wij je niet kunnen vertellen. Stel deze vraag dus aan je psychiater, die kan je een indicatie geven van hoeveel tijd er nodig zal zijn voor hem of haar om te kunnen beoordelen of er medicatie nodig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo, ik sta een beetje verbaasd dat jouw huisarts niet voorkomt in jouw verhaal. Ik heb zelf niet een erg hoge muts op van maatschappelijk werk. Ik zou adviseren om jouw problemen met je huisarts te bepreken en deze arts kan jou dan eventueel door verwijzen naar een psychiater voor de juiste medicatie. Ik denk dat jouw vraag inhoud dat een pilletje alle problemen oplossen maar zo werkt dat niet altijd. Het zijn geen asperientjes. Ik zou dus de route gaan volgen van eerst de dokters . Maatschappelijk werk ,school en familie die niet als deskundige betitelen. En het internet is ook niet de goede weg daar lees je heel veel en daar kan je dan ook alle kanten mee op.