Nee, sterker nog oxycodon is normaal gesproken een snelwerkend morfine. Dit betekent dat het snel werkt, maar wel kort.
Juist vanwege die beperking is er ook een oxycodon gemaakt met verlengde afgifte. Bij deze duurt het langer voordat het werkt, maar de werking houdt wel langer aan.

Op het doosje van de gewone oxycodon staat alleen "oxycodon" gevolgd door de dosering. Bij de oxycodon met verlengde afgifte staat er "oxycodon mva" gevolgd door de dosering.

Wel iets om in de gaten te houden; als je als dokter bij het voorschrijven net even niet goed oplet heb je zo de verkeerde voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen Oxycodon release in plaats van Oxycodon mva? Oxycodon lijkt toch op morfine, maar is het toch niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@crea Klopt, het is net als morfine een opioïd. 'De werking wijkt weinig af van die van morfine' zoals in de bijsluiter staat (zie mn eerdere link)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea: dat is afhankelijk van het merk. Elk merk heeft z'n eigen benaming. Ik heb 'mva' er nog nooit op zien staan trouwens (maar er zijn tig merken en die met kindveilige strip die ik zelf niet open kan krijgen, weiger ik altijd ;-)). Meestal is het "met verlengde afgifte", "met vertraagde afgifte", "extended release", controlled release" of "retard". En je hebt natuurlijk nog oxycontin, dat is een merknaam voor de langwerkende oxycodon. Quote: "Wel iets om in de gaten te houden; als je als dokter bij het voorschrijven net even niet goed oplet heb je zo de verkeerde voorgeschreven." Dat kan ik als patiënt bevestigen ja! Ik gebruik ze allebei, en omdat de dosering van de langwerkende variant die ik slik niet als één tablet gemaakt wordt combineer ik er daar steeds twee van. Dat gaat regelmatig fout, zodat ik maar één van de twee sterktes met gereguleerde afgifte mee krijg, of maar één van beide sterktes samen met de kortwerkende (die ik nu juist nog voldoende in huis had) of ik krijg de langwerkende als ik juist de kortwerkende had aangevraagd, etcetera. Waarschijnlijk ziet de assistente "oxy" staan in het systeem, en denkt ze dan: "die moet ik hebben: herhalen". Vervolgens mag ik nog een keer heen en weer. Ik moet dan altijd denken aan dat liedje van Miel Cools:
"en m'n opa die werd 100,
kwam nooit in een apotheek,
daarom ben ik zo verwonderd
want ik kom er elke week".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij ons in de praktijk schrijven we altijd oxycodon mva voor, maar er bestaan inderdaad verschillende benamingen voor hetzelfde. Ik geloof dat dat weinig afdoet aan mijn antwoord. Die waarschuwing heb ik er maar bijgezet aangezien ik die fout zelf wel eens gemaakt heb. Inderdaad natuurlijk erg vervelend voor de patiënt, maar ook verrassend veel gedoe en narigheid voor de dokter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Lies en flipjeboot, dat zal dan wel dokterslatijn zijn :), wel een plus voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Flipje: het doet ook niets af aan je antwoord. Het is een aanvulling, geen kritiek. En zeker met opiumwet-middelen wil je inderdaad dat soort gedoe liever niet. Bij de apotheek vragen ze me meestal of ik het toch maar mee wil nemen als het weer eens verkeerd is gegaan, omdat het anders zoveel gedoe geeft ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies: zo heb ik het ook opgevat. @Trance: strikt genomen is het inderdaad geen morfine, maar het is een stofje dat erg veel lijkt op morfine. De werking is dan ook hetzelfde. In de praktijk spreken veel artsen (ikzelf ook getuige mijn antwoord) dan ook over "morfine" waarmee de stof morfine zelf inclusief alle morfine-achtige stoffen bedoeld wordt.
Het gebeurt vaak dat een bestaand medicijn door farmaceuten iets aangepast wordt, zodat er een "nieuw" middel ontstaat met dezelfde werking als het oorspronkelijke middel. Aan de ene kant levert dat de farmaceutische industrie een nieuw middel op en daarmee een hoop geld. Aan de andere kant is het vaak handig om keuze te hebben uit verschillende middelen met gelijke werking maar net iets andere eigenschappen.
Bij morfine kan je je misschien voorstellen dat het voordelen heeft om middelen te hebben die traag op gang komen, maar lang aanhouden (voor de basale pijnstilling) en daar naast middelen die snel op gang komen maar kort werken (tegen doorbraakpijn.)