Hoe kan ik testen of mijn insuline nog werkt?

Ik ben op vakantie en bewaar een aantal buisjes insuline in de koelkast. Nu was pas bijna alle frisdrank die daar ook in stond deels bevroren. Ik heb gehoord dat als de insuline ook maar een paar seconden bevroren is geweest, deze niet meer werkt. Is er n manier om te kijken of dit bij mijn insuline het geval is? Behalve dan gwn een paar dagen uit proberen? Alvast bedankt.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik gebruik Novorapid. Het ziet er hetzelfde uit als dat het er normaal uit ziet

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De insuline moet koel worden bewaard. Bewaar insuline nooit in de diepvries: bevroren insuline verliest namelijk zijn werking. De beste bewaartemperatuur is tussen de 2 en 8 graden Celsius. U kunt de insuline dus bijvoorbeeld in de koelkast bewaren, liefst in het midden of bijvoorbeeld in de groentela. U kunt het beter niet bovenin of tegen de achterwand leggen, vanwege het risico op bevriezing.
De enige oplossing is om nieuwe insuline te kopen, ga even naar een arts ter plaatse en haal een recept, of ga direkt naar een apotheek.