Kan ik deze dosering ritalin gebruiken?

Ik slik iedere dag concerta 54 mg. Kan ik dit niet vervangen door ochtends ineens 40 mg ritalin te nemen en later nog eens 10 mg? Of is deze andere doseringsvorm daar niet geschikt voor? Zo nee, wat gebeurd er dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet nooit zelf zomaar gaan experimenteren met medicijnen. Kan heel gevaarlijk zijn!
Ritsuka
9 jaar geleden
precies, nooit zonder overleg met je behandelend arts je medicatie aanpassen

Antwoorden (1)

Ik raad je af deze wijziging door te voeren.

Ritalin en Concerta hebben beide dezelfde werkzame stof, namelijk methylfenidaat. Toch is er een groot verschil.

Concerta heeft een zgn. gereguleerde afgifte. Dat wil zeggen dat de 54 mg gedurende langere tijd langzaam vrijkomt in je lichaam en daar z'n werk doet.
Je hebt dan dus lange tijd een beetje methylfenidaat in je bloed.

Ritalin is een 'gewone' tablet. Die neem je in, hij lost op en alle werkzame stof komt tegelijk vrij en doet z'n werk.
Je krijgt dan dus een korte tijd een grote hoeveelheid methylfenidaat in je bloed, waarna het ook vrij snel weer weg is uit je lichaam.

Je arts heeft weloverwogen besloten om jou Concerta te geven. Je mag dat niet zomaar vervangen door Ritalin.
Als je toch graag wilt switchen, moet je daarover overleggen met je arts. Misschien is het wel mogelijk, maar dan moeten de doseringen op jouw situatie aangepast worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Let wel dat er verschil zit tussen methylfenidaat en ritalin. Vaak is het zo dat je eerst methylfenidaat krijgt. Als dat niet werkt Ritalin.
De fout is dat men vaak denkt dat deze 2 identiek zijn, ja op de werkzame stof methylfenidaathydrochloride. Maar verder zitten er minimale verschillen in: Ritalin:calciumfosfaat (E341), lactose, tarwezetmeel, gelatine,
magnesiumstearaat (E470b) en talk (E553b) Methylfenidaat:
CALCIUMWATERSTOFFOSFAAT 2-WATER (E 341)
CELLULOSE, MICROKRISTALLIJN (E 460)
MAGNESIUMSTEARAAT (E 572)
MAISZETMEEL Zoals Nomen zegt: Dokter gaan, Niet experimenteren,, want de rebounds, als je daar last van kan krijgen, kunnen voor nare gevoelens zorgen, laat staan dat je helder na kan denken.. Hoeft niet, kan wel.