Ik heb in een opwelling vandaag liefst 40mg Diazepam gebruikt wegen onrust. Krijg ik nu ontwenningsverschijnselen?

Ik gebruik normaal gesproken maar 1 x 10-20MG per week. Maar omdat deze dosis zo hoog is ben ik bang voor narigheid de komende dagen...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K
liveisgreat
9 jaar geleden
probeer eens andere dingen die ook helpen tegen onrust, zoals yoga, meditatie etc. meer en meer dokter raden dat aan, naast de middelen natuurlijk die je van hen moet nemen.

Antwoorden (2)

Van een éénmalige hoge dosering van een middel als diazepam krijg je geen ontwenningsverschijnselen na afloop. Ontwenningsverschijnselen krijg je als je een middel gebruikt waar je lichaam aan went, bijvoorbeeld benzodiazepines (waaronder diazepam) of opiaten. Wanneer je die langere tijd achter elkaar gebruikt, dan zul je bij plotseling stoppen ontwenningsverschijnselen krijgen. Bij een middel als diazepam kan dat al na een week of twee continu gebruik, maar dus niet na één of twee doseringen. Ook als je af en toe een middel gebruikt, of als je steeds één of twee dagen niks slikt na bijvoorbeeld elke drie tot vier dagen, treedt er niet een dusdanige gewenning op dat je bij stoppen last zou krijgen van onttrekkingsverschijnselen.

Maar het is natuurlijk wél zorgelijk dat je je zo akelig voelde dat je in één keer een veel hogere dosering hebt genomen. Ik neem aan dat dat een hogere dosering is dan je voorgeschreven hebt gekregen. Het is belangrijk om dit met je arts te bespreken, het liefst zo snel als je daar de gelegenheid voor hebt. Je arts of hulpverlener kan je helpen om ervoor te zorgen dat je op dat soort moeilijke momenten een alternatief hebt, zodat je niet iets gaat doen waar je spijt van kunt krijgen. Zoals het nemen van een hoger dosering kalmeringstabletten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Problematischer dan wat er gebeurt als het middel uit begint te werken, is trouwens de werking van het middel. Jij gebruikt het middel vaker, dus de effecten van deze hogere dosering zullen misschien meevallen, maar houd er rekening mee dat je na gebruik van zeker zo'n hoge dosering diazepam meer kans hebt op verwarring, en op klachten als duizeligheid, onvast op je benen staan en een daling van je bloeddruk. Het middel werkt vrij lang door, dus je kunt ook morgen en overmorgen nog last hebben van sufheid en/of verwardheid. Als je je niet helemaal OK voelt, houd daar dan rekening mee in het verkeer (autorijden mag sowieso tot 72 uur na inname niet!) en houd rekening met het feit dat je gemakkelijk zou kunnen vallen, ook als je bijvoorbeeld 's nachts naar de WC moet.

Als het kan, zorg dan dat er iemand bij je is die weet waar hij/zij op moet letten. 40 mg is een hoge dosering maar geen overdosering dus bij verder gezonde mensen zal het geen schade doen, maar houd wel rekening met de bijwerkingen. Als je je zorgen maakt of je wordt echt naar, neem dan contact op met een arts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de geruststelling. Ik moet wel zeggen dat ik de hele zaterdag afwezig was en zo'n beetje de hele dag geslapen heb. Moest wel naar een feestje, mensen merkten mijn loomheid op. Mijn geheugen ging terug tot zo'n 10 minuten. Had op gegeven moment 3 glazen spa voor me. :) "O ja, had al ingschonken ;)!" Al met al geen fijne ervaring. Angstig als ik aangelegd ben ben ik nu (2 dagen later, zonder gebruik overigens) dat ik er alsnog iets ernstigs aan over ga houden zoals bijvoorbeeld psychoses... Voel me nu eigenlijk ook pas weer naar de "oppervlakte" komen. Enerzijds ook wel prettig, wat emotie weer voelen! :)
Nee hoor dat kan geen kwaad, je word er niet verslaaft van,je zal alleen wat loom geweest zijn.
Maar toch..... voor zulke opwellingen moet je echt naar de dokter.