hoe lang na het eten van een grapefruit mag ik weer diazepam slikken?

In de bijsluiter van diazepam staat dat je het niet mag combineren met grapefruit (sap). Dit omdat het de afbraak van diazepam in de lever kan vertragen wat voor een hoge diazepam plasma waarde kan zorgen.

Ik heb net een grapefruit gegeten en vroeg me af hoe lang ik, na het eten van één hele grapefruit, weer diazepam mag gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.6K
Amadea
9 jaar geleden
Je had dus géén grapefruit moeten eten. Er zijn toch genoeg andere citrusvruchten als alternatief?
Amadea
9 jaar geleden
De combinatie van grapefruit met diazepam kan ervoor zorgen dat de bijwerkingen daarvan worden versterkt, waardoor duizeligheid, misselijkheid, angst, trage hartslag, ademhalingsproblemen, braken en diarree kunnen optreden. Natuurlijk zal niet elke gebruiker direct deze gevolgen ondervinden, maar het is altijd verstandig voorzichtig te zijn. http://vita-info.nl/2012/05/grapefruit-medicijnen-interactie/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Amadea, Bedankt voor je reactie,
Ik ben niet genoodzaakt diazepam te nemen :) heb het ook niet gedaan, dus het eten van de grapefruit is het probleem niet. Mijn vraag is hoelang het duurt na het eten van één grapefruit voordat iemand weer ongevaarlijk diazepam kan nemen.
M.a.w. hoelang duurt het voor de werkzame stoffen van de grapefruit uit je lijf zijn.

Het beste antwoord

Dat is lastig met zekerheid te zeggen, omdat daar erg weinig over bekend is. Naar mijn weten is er slechts één onderzoek gedaan naar de interactie tussen grapefruit en medicijnen. Dat onderzoek betrof maar een klein aantal patiënten en ging over "hoge dosis" grapefruit, zonder te zeggen hoe hoog die dosis was.
Bij de "hoge dosis" grapefruit werd gevonden dat 24 uur na inname de grapefruit nog zorgde voor een 10% hogere hoeveelheid medicijn in het bloed. Na 3-7 dagen (afhankelijk van de persoon en welk medicijn) was het effect geheel verdwenen.

Nu zou ik één grapefruit nog geen "hoge dosis" noemen, dus zal het na 24 uur een verhoging van minder dan 10% in je bloed geven. Zo'n stijging is bij diazepam niet van belang.
Ik zou dus zeggen: na ongeveer 24 uur.

De grapefruit vertraagt overigens ook de afbraak van de diazepam die je voor de grapefruit al genomen hebt. Daardoor is het dan ook niet zo'n probleem om inname een keer over te slaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Zie mijn antwoord: het is geen 24 maar 72 uur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie mijn antwoord. Ik hou het op 24 uur.

Andere antwoorden (1)

Blijkbaar 72 uur. Het probleem is, dat het een indirect effect is, dat blijkt bestaan nadat de stoffen in grapefruit alweer uit je lichama verdwenen zijn.