Wat kan ik doen als mijn magnesium tabletten niet voldoende meer werken tegen moeilijke ontlasting?

Al heel lang probleem met naar de wc gaan.Tig internisten gehad, echoscopie daar en hier en niet echt een oorzaak gevonden.. en als laatst simpele magnesium tabletjes gekregen van 500 gram (3x daags 1 tablet) hebben me de afgelopen maanden normaal naar de wc kunnen laten gaan. Zijn zelfs zonder recept verkrijgbaar maar ze werken sinds een aantal dagen niet echt goed meer met als gevolg weer heel veel misselijk en buikpijn.. Iemand tips? Ideeen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K
tinus1969
9 jaar geleden
Wat vind je eigenlijk 'moeilijke ontlasting'? Hoe vaak moet je en hoe scoor je op de Bristol Stool Chart? http://nl.wikipedia.org/wiki/Bristol-stoelgangschaal

Antwoorden (4)

Probeer eens vlierbessen sap.
Paar keer dagelijks drinken, verkrijgbaar in een reformwinkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voldoende drinken, en aan de huisarts macrogol en electrolyten vragen, dit zijn poeders die heel goed werken en je kunt ze langdurig innemen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat zit erin?
magnesium oxide waarschijnlijk.
(500 gram is een halve kilo, is neem aan dat dat een tikfout is)
3 x 500mg is niet zo heel veel.
daar kan je (normaal gesproken) meer van innemen, wel voldoende water (of ander vocht) drinken anders gaat het niet werken.

Dan opzoek naar de oorzaak, een paar opties, waar artsen niet naar kijken. (ik ga ervan uit dat die ernstige aandoeningen ontdekt zouden hebben en dat je verder redelijk gezond bent)
-zwak maagzuur waardoor o.a. eiwitten slecht verteerd worden.
-te weinig (zee)zout inname.
-teveel zout in combinatie met slechte vetvertering.

Toegevoegd na 8 minuten:
In de bron iets over een mogelijke dosering.
Dit is afhankelijk van waarvoor je het precies slikt.
Je kan van 3 x 500 naar 3 x 1000 gaan. (volgens die bron)
En mogelijk nog een aanvulling elke 2 uur.
(met ruim water!)
(overleg eventueel met een arts)

Toegevoegd na 10 minuten:
Let op dat magnesiumoxide de werking van met maagzuur verminderd, een van de mogelijke oorzaken is juist maagzuur dat al zwak is. Zo kom je in een neerwaartse spiraal. (is ook wel weer iets aan te doen hoor)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien heb je ook wel darm poliepen. Deze kunnen darmkanker veroorzaken, maar zijn de bloeddruppels kunnen zo miniscuul zijn dat je ze niet ziet.
Een poliep in de dikke darm is een woekering van het slijmvlies van de dikke darm. Poliepen kunnen variëren in grootte en in vorm: van een speldenknop tot een poliep van enkele centimeters groot. Sommige mensen hebben slechts één poliep in de dikke darm maar het kunnen er ook meer zijn. Poliepen in de dikke darm komen vrij vaak voor. Veel mensen hebben poliepen zonder het te weten omdat ze vaak geen klachten geven.
Verreweg de meeste poliepen zijn goedaardig en zullen ook altijd goedaardig blijven. Poliepen kunnen echter onrustige cellen bevatten en op den duur uitgroeien tot een kwaadaardige tumor: dikkedarmkanker. Deze poliepen worden ook wel adenomen of adenomateuze poliepen genoemd. Vijf procent van deze adenomen groeit uit tot darmkanker.
Aan de buitenkant van een poliep is niet te zien of een poliep onschuldig is of niet. Dit blijkt pas nadat het weefsel van de poliep is onderzocht. Omdat poliepen kunnen uitgroeien tot darmkanker worden alle poliepen verwijderd die bij een darmonderzoek worden gevonden. Onderzoek van de poliep onder de microscoop toont aan of het om een goedaardige of kwaadaardige poliep gaat.
Klachten en symptomen bij dikke darmpoliepen
Poliepen in de dikke darm geven niet altijd klachten. Klachten die voor kunnen komen zijn:
• Bloed in de ontlasting
• Een verandering in het ontlastingspatroon
• Een erg onregelmatige stoelgang
• Buikpijn
• Onverklaarbaar gewichtsverlies
Al deze klachten kunnen ook voorkomen bij andere (onschuldige) aandoeningen. Als je bloed opmerkt in jouw ontlasting, dan is het verstandig om een afspraak te maken met jouw huisarts. Voor de andere klachten geldt dat het belangrijk is om naar de huisarts te gaan als ze langer dan twee weken aanhouden. De huisarts kan inschatten of er reden is voor verder onderzoek.
Als tijdens een kijkonderzoek blijkt dat er poliepen in de dikke darm zitten dan worden deze direct verwijderd door middel van een poliepectomie. Bij een poliepectomie wordt door de endoscoop een instrument geschoven. Met dit instrument kan de arts de poliep verwijderen. Het verwijderen van een poliep is pijnloos. De arts zal de verwijderde poliep vervolgens laten onderzoeken in een laboratorium. Daar kan vastgesteld worden om wat voor soort poliep het gaat.