Ik volg een antibioticakuur, maar ik ben het doosje vergeten mee te nemen naar het werk en zal deze de hele dag niet innemen, hoe schadelijk is dit?

Ik was het gisterenavond stomweg ook vergeten, en dus vandaag ook niet aangezien ik het doosje niet mee heb (kan onmogelijk naar huis gaan om het te halen). Dat worden dus 24 uur dat ik die antibiotica niet ingenomen heb. Het is de tweede dag van de kuur.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
32.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies genoeg tijd voor het virus om resistent te worden
Ritsuka
9 jaar geleden
moet je even melden welk antibioticum het is, en hoe je het normaal in moet nemen (1x per dag, 2x?)
tinus1969
9 jaar geleden
@Niels, het gaat niet om een virus.
tinus1969
9 jaar geleden
En waar is de kuur tegen? Hoe lang moet je slikken, heb je al geslikt, moet je nog doorgaan?
Blijkbaar ga je alweer naar je werk -of ben je nooit ziek thuis geweest?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tinus, tegen een hardnekkige hoest waar ik al een week of twee mee liep.Had al één dag 3 keer per dag ingenomen en moet het doosje (uiteraard) uitnemen. Ja, ben nooit thuis geweest van het werk, alleen die hoest die maar niet beterde. Volgens de dokter was het toch wel niet vanzelf verbeterd en was ik toch wel serieus ziek geworden binnen een week of twee - en was antibiotica dus nodig. Wat voor type het is, weet ik hier niet zo direct uit het hoofd. Dank voor de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@niels: antibiotica werkt niet tegen virussen. Alleen ontstekingen en bacteriën.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is typisch een vraag die alleen je arts of de apotheker mag en kan beantwoorden . Dus bel je arts of apotheker succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb toch maar een uurtje vrijaf genomen en ben snel naar huis gereden. Betreft Amoxicilline Sandoz 1000 mg. Ik had er al 1 dag (dus 3 stuks) genomen en moet uiteraard het doosje (van 24 stuks) uitnemen. Zal ongeveer 24 uur tussen gezeten hebben ondertussen, helaas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Amoxicilline.aspx?mId=10704&rId=376
Leg het telefoonnummer van je arts en apotheek op je werk, of sla het op in je telefoon, dan heb je dat altijd bij de hand.
In de bijsluiter staat dat je een vergeten dosis, zo snel mogelijk moet innemen, tenzij het minder dan 2 uur duurt, voordat je de volgende dosis moet innemen. Lukt dat niet? Dan sla je een dosis over en maak je de kuur af, slik wel alle pillen, of andere toedieningsvorm.
Bel bij meerdere vergeten dosissen de apotheek of huisarts.
Beterschap.

Antwoorden (4)

Als het de tweede dag van de kuur is zou ik gewoon doorgaan met de kuur en het volgende tablet beschouwen als een nieuwe start van de kuur. Dus eigenlijk begin je nu opnieuw. Misschien kan je bij je apotheek of anders met reept van de huisarts de extra tabletten die je al hebt ingenomen, meekrijgen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een antibioticakuur krijgt, is het de bedoeling dat je die ononderbroken slikt èn afmaakt!

Wanneer je deze kuur krijgt van de huisarts, zul je of van deze zelf of van de apotheker te horen krijgen dat je alleen maar resultaat kunt verwachten als je dagelijks een pil neemt en de kuur afmaakt.

Je hebt inmiddels 2 keer niet ingenomen, zouden dit pil 1 en 2 zijn, begin je later met de kuur: niets aan de hand.
Echter als je al op dag 2 [begrijp ik van je], 3 of later zit van de 7 á 10 dagen, dan is je kuur niet meer wat deze moet zijn: ononderbroken.

Antwoord
Schadelijk is het woord niet, dus het is niet schadelijk, maar je hebt er niets aan...
Bel de huisarts en/of de apotheek en vraag wat te doen? Je zult naar alle waarschijnlijkheid een pil erbij krijgen en opnieuw moeten beginnen.

Advies
Stop het doosje met de kuur in je tas/zak/laptophoes ... anywhere ... zorg dat je het bij je hebt... :-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een apotheek in de buurt van je werk had uitkomst kunnen bieden. Met je verzekeringsnummer bij de hand en enige uitleg had je vast en zeker de benodigde tabletten/capsules meegekregen. Misschien had je moeten betalen maar dat kan niet veel zijn.
Als je in het buitenland bent lukt dat ook, mits je merk/stofnaam weet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is altijd belangrijk om een kuur goed bij te houden en deze af te maken. De werking zal niet optimaal blijven wanneer je de kuur onderbreekt. Wat je moet doen hangt af van welke antibiotica je neemt. Een antibiotica bij krentenbaard is bijvoorbeeld niet hetzelfde als die bij een holteontsteking. Neem daarom contact op met je huisarts en vraag advies.