Is het mogelijk om bijwerkingen van pijnmedicatie deels te niet te doen?

Ik gebruik 1 x per week een Butrans-pleister, 2700 mg Gabapentine en 20 mg Amitriptyline per dag, tegen zenuwpijn in mijn been en pijn op/rond mijn SI-gewricht in m'n rug. Deze dosering werkt een beetje, beter dan alleen Gabapentine en ook beter dan Lyrica dat ik eerst slikte. Ik begon met 10 mg Amitriptyline per dag, ik heb dat recent iets verhoogd naar 20 mg (dat mag van m'n arts, tot 50 mg). Ik verander liever niks aan de dosering.

Ik heb nogal last van bijwerkingen:

* een enorm vieze smaak in mijn mond en een vieze witte aanslag op mijn tong;

* een heel droge mond;

* behoorlijke sufheid, ik val soms bijna in slaap op momenten dat dat niet handig is ('s middags om 2 uur als ik les aan het geven ben, of om 7 uur al doodmoe zijn);

* een gevoel alsof m'n hoofd los op m'n schouders staat, 't 'tolt';

* ik ben vergeetachtig, ik kan soms niet meer op heel eenvoudige woorden komen (en da's onhandig als taaldocent!);

* een gevoel dat ik omschrijf als 'uithuizig' zijn, alsof ik van een afstand naar mezelf kijk (soms als ik op straat loop) en ik kom dan met een schokje weer in het hier en nu, weer in de realiteit.

Wat ik ook doe: m'n tanden vaak poetsen, m'n tong schrapen, veel drinken, vroeg naar bed, laat naar bed, enzovoort, het helpt niets.

Zijn er dingen die ik nu niet doe, simpele handelingen, iets wel/niet eten of drinken, m'n slaappatroon wijzigen, iets anders dat mogelijk die bijwerkingen (deels) te niet doet? Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Veel water drinken,maar niet teveel.Dit zorgt ervoor dat j lever en nieren goed doorgespoeld worden.

Een glas(225ml) per uur drinken,kan geen kwaad.

Sterkte.