Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

kan je sterven aan een overdosis oxzazepam?

Mijn neef ligt nu in het ziekenhuis vanwege een overdosis oxzazepam. Mijn vraag is of je hiervan dood kan gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De 'MLD' van Oxazepam ligt ergens tussen de 110 en 333 pillen van 30mg. (MLD=Minimum Lethal Dose) Zie: http://lostallhope.com/suicide-methods/drug-poisoning/drug-mlds

Oxazepam (en benzo's in het algemeen) zijn niet erg toxisch. Dat wil zeggen dat de dosering waar je aan dood zou kunnen gaan zodanig hoog is, dat het in de praktijk weinig gebeurt dat iemand aan een overdosis oxazepam overlijdt. Er kunnen natuurlijk wel altijd bijkomende factoren zijn zoals andere genomen pillen of een onderliggende ziekte of eventueel secundaire gevolgen (iemand die een paar dagen slaapt door de pillen en geen hulp krijgt, zou uit kunnen drogen bijvoorbeeld, spierslapte kan ervoor zorgen dat iemand lelijk valt, etc.) maar jouw neef is in het ziekenhuis, dus in elk geval in goede handen. Sterkte verder, hopelijk krijg je snel goed nieuws over je neef.

Dat is mogelijk, maar erg onwaarschijnlijk. Als hij nu al in het ziekenhuis is dan is de kans op overlijden vrijwel nul. Bij te hoge doses oxazepam is het grootste probleem dat de werking van het ademhalingscentrum in de hersenen (het deel van de hersenen dat er voor zorgt dat je blijft ademhalen) wordt onderdrukt. Daardoor kan de ademhaling stoppen waardoor de lichaamscellen (de hersenen voorop) te weinig zuurstof krijgen en je dus sterft. De dosis waarbij dit kan gebeuren verschilt erg van persoon tot persoon; het gaat dan altijd over erg hoge doses. Bij hoge doses waarbij het ademhalingscentrum nog niet onderdrukt wordt zal de patiënt in slaap vallen maar na verloop van tijd vanzelf weer wakker worden zodra de oxazepam voldoende uitgewerkt is. Als je neef nu al in het ziekenhuis is dan wordt zijn ademhaling gecontroleerd; als de dosis hoog genoeg was (of als de artsen andere redenen hebben om te denken dat hij gevaar loopt) kan die controle ook continu zijn. Mocht hij stoppen met ademhalen dan kan zijn ademhaling machinaal overgenomen worden waardoor de lichaamscellen voldoende zuurstof aangevoerd blijven krijgen. Na verloop van tijd is de oxazepam uitgewerkt waardoor de onderdrukking van het ademhalingscentrum stopt en de ademhaling vanzelf weer op gang komt. Daarna is het dan alleen nog wachten totdat hij weer wakker wordt. Er bestaan antidota voor oxazepam maar die zijn vrijwel nooit echt nodig. Heel veel sterkte verder, ook voor uw neef.

Het is niet aannemelijk dat een persoon sterft door een overdosis van dit middel. Wel is het raadzaam dat uw neef professionele hulp inschakelt om iets te doen aan de hoofdoorzaak die maakte dat hij een overdosis innam. Laat hem praten met een arts of anoniem bellen naar 113 online. Hopelijk kan zo herhaling voorkomen worden.

Bronnen:
http://www.113online.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100