Pijnstillers: Wat is het verschil in samenstelling en werking tussen paracetamol en ibuprofen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Paracetamol is het werkzame bestanddeel bij het gelijknamige medicijn en werkt het best om koorts te verlagen en pijn te bestrijden.
Ibuprofen is het werkzame bestanddeel bij het gelijknamige medicijn, maar is minder efficiënt als paracetamol. Ibuprofen heeft dan wel als specialiteit dat het ontstekingen remt en dat doet paracetamol dan weer niet.
Het zijn beide, tot op zekere hoogte, vrij verkrijgbare medicatie en hoeven dus niet via een recept aangevraagd te worden.
Heb je nu hevige pijn, dan kan de arts ook als advies geven om ze beiden te nemen, omdat ze elkaars werking versterken.

Paracetamol wordt over het algemeen als veiliger dan Ibuprofen gezien en wordt dan ook het meest genomen wanneer je je niet lekker voelt en koortsig bent.
Het heeft weinig bijwerkingen en is alleen schadelijk bij abnormaal gebruikt. Neem je er veel teveel van dan beschadig je daarmee je lever. Dit kan gebeuren als je 10 gram of meer inneemt. Zou je in één keer 20 gram ervan innemen dan kost het je wel je leven!

Ibuprofen werkt erg snel als pijnstiller bij heftige pijn zoals een slijmbeursontsteking of een wortelpuntontsteking. Het zal al snel de pijn verminderen en de ontsteking remmen...het geneest de aandoening zelf echter niet, dus is toch een bezoek aan de tandarts/kaakchirurg nodig of een behandelaar voor de ontsteking.
Ibuprofen heeft echter wel vaak een bijwerking...het werkt op de maag. Neem je ze op een lege maag, dan heb je al snel maagklachten en neem je er teveel van, kan je ook heftige maagklachten krijgen met misselijkheid, overgeven en opkomend maagzuur.
Dat is dan al een teken dat je er teveel van hebt genomen.
Op zich zijn het beide goede pijnstillers, maar houdt je dus wel altijd aan de voorgeschreven dosis die op de verpakking staat!
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
maar ook het andere antwoord bevat goede informatie

Andere antwoorden (3)

Ibuprofen remt de werking van cyclooxygenasen, ook wel bekend als COX-1. Cox-1 is belangrijk voor de vorming van prostaglandine, de stof die belangrijk is bij het bevorderen van onstekingen. Hierin ligt dan ook de werking van ibuprofen als ontstekingsremmer en als koortswerend medicijn.

Bestanddeel ibuprofen is (RS)-2-(p-isobutylfenyl)propionzuur

Het werkingsmechanisme van paracetamol is nog steeds onduidelijk. Er zijn twee hypotheses:

(1) beïnvloeding van cyclo-oxygenases (COX, enzymen betrokken bij ontstekingsreacties) en

(2) beïnvloeding van het serotonerge systeem; dat zijn zenuwbanen die onder andere een rol spelen bij de gewaarwording van pijn.
Het vermoeden ontstond dat een eiwit op het oppervlak van zenuwcellen – TRPA1 genaamd – er iets mee te maken had.Paracetamol activeert TRPA1 en verzacht zo de pijn.
Maar dat doet paracetamol niet rechtstreeks. Wanneer mensen paracetamol slikken, komt het stofje NAPQI vrij en dat activeert TRPA1.
Paracetamol activeert TRPA1 en verzacht zo de pijn

Bestanddeel paracetamol is N-(4-hydroxyphenyl)acetamide
8 jaar geleden
Het zijn twee totaal verschillende medicijnen; ze hebben beide een pijnstillend en koortsverlagend effect, maar daar houden de overeenkomsten ook wel weer op.

'Paracetamol' (=apotel=panadol=pinex=sinaspril) bevat het medicijn paracetamol. Van paracetamol is bekend dat het een pijnstillende werking en een koorts verlagende werking heeft; het werkingsmechanisme is echter nog steeds niet volledig opgehelderd. Over de werking bestaan verschillende theorieen. Mogelijk heeft het een remmende invloed op het serotonerge systeem; dit zijn zenuwbanen die een belangrijke rol spelen bij de gewaarwording van pijn. Mogelijk bindt paracetamol aan de morfine-receptoren waardoor pijnprikkels afgeremd worden. Ook een remming van cyclo-oxygenases wordt wel genoemd; mij lijkt dat minder waarschijnlijk aangezien paracetamol dan ook een ontstekingsremmend effect zou hebben en paracetamol heeft dat effect nu juist niet. Waarschijnlijk speelt een combinatie van verschillende effecten een rol.
Er is veel ervaring met paracetamol; bij normaal gebruik is het een erg veilig middel dat eigenlijk nooit bijwerkingen geeft. Het kán wel degelijk bijwerkingen geven (waaronder een aantal ernstige) maar die zijn bij normaal gebruik erg zeldzaam.

'Ibuprofen' (advil=brufen=nurofen=sarixell=spidifen=zafen) bevat het medicijn ibuprofen. Ibuprofen is een zogenaamde NSAID; dit is een groep medicijnen met een pijnstillend, maar ook een ontstekingsremmende werking. Door de ontstekingsremmende werking werkt het indirect ook koortsverlagend. Alle NSAID's remmen het enzym cyclo-oxygenase (COX).
COX is een belangrijk enzym bij de vorming van prostaglandines. Prostaglandines zijn stofjes met uiteenlopende werkingen op verschillende plaatsen in het lichaam. Prostaglandines zijn betrokken bij het opgang komen en in stand blijven van een ontstekingsreactie. Ook bij het ontstaan van een pijnprikkel hebben prostaglandines een belangrijke rol. Door COX te remmen zullen er dus minder prostaglandines aangemaakt worden waardoor pijn minder ervaren wordt en ontstekingsreacties af zullen nemen.
Zoals gezegd hebben prostaglandines nogal uiteenlopende werkingen. Naast de al genoemde zijn ze bijvoorbeeld ook betrokken bij de werking van de nieren, de bescherming van de maag tegen het maagzuur, de menstruele cyclus bij vrouwen, borstvoeding, het sluiten van de ductus arteriosus na de geboorte.

*** wordt vervolgd ***
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit betekent dat NSAID's veel vaker bijwerkingen geven dan paracetamol. Veel mensen weten wel dat je er maagklachten van kan krijgen, maar weinig mensen beseffen dat er elk jaar mensen opgenomen worden met een maagbloeding door NSAID's, soms fataal.
Daarnaast kan het nierschade geven, elk jaar komen hierdoor een paar mensen aan dialyse. Het verhoogd de bloeddruk, het verhoogd de kans op een hartaanval en beroertes. Naast de paracetamol of ibuprofen bevatten de pillen natuurlijk ook de nodige hulpstoffen. Deze hulpstoffen hebben geen werking; het lijkt me daarom niet zinvol daar op in te gaan. De hulpstoffen tussen paracetamol en ibuprofen verschillen wel, maar verschillen ook per fabricant.
Het verschuil, in samenstellign is duidleijk: paracetamol bevat paracetamol; ibuprofen bevat ibuprofen.
Ibuprofen is een zogenaamde COX-remmer die de aanmaak van allerlei ontstekingsmediatoren remt.
Het is niet goed bekend hoe paracetamol werkt; itt ibuprofen werkt het waarschijnlijk vooral in de hersenen. Paracetamol remt ontstekingen minder goed dan ibuprofen; ze werken allebei tegen pijn.