Kent iemand champix wat gebruikt wordt als hulpmiddel te stoppen met roken?

Kreeg van de week van iemand de tip om via de huisarts aan champix te komen dit om als hulp bij het stoppen met roken. Nu heb ik gekeken op het internet, maar lees zoveel verschillende dingen. Heeft iemand hier goede ervaringen mee.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ik ben jaren geleden gestopt met behulp van Champix, de eerste week gewoon doorgerookt, na de achtste dag gestopt en nooit meer een sigaret aangeraakt, ook geen ontwenningsverschijnselen gehad. Wel toen de omslag van 2 naar 1 tablet per dag ging een tijdje ontzettend misselijk geweest. En na het stoppen met Champix begon ik weer aan roken te denken en moest ik me ertoe aanzetten niet weer te gaan roken, maar als je echt wil lukt het. Champix wordt (denk ik) nog niet vergoedt door de zorgverzekering, maar het is zeker het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Medicijnprijs geeft inderdaad aan dat het niet word vergoed.
Je kunt evertueel kijken of het in de aanvullende verzekering zit http://www.medicijnkosten.nl/

Andere antwoorden (3)

De meningen omtrent Champix zijn erg verdeeld. Dit komt voornamelijk door de vele bijwerkingen (misselijk, diaree, overgeven: zo ziek dat je geen zin meer hebt in roken) die er mogelijk zijn ('Dit medicijn kan bepaalde bijwerkingen veroorzaken en deze zouden uw rijvaardigheid kunnen verminderen. Deze bijwerkingen zijn slapeloosheid, moeheid, duizeligheid en slaperigheid, wazig zien, rusteloosheid en coördinatiestoornissen').

Mijn moeder is gestopt met roken met behulp van Champix. Wat ik van haar heb begrepen is dat een intensieve begeleiding vanuit de huisarts noodzakelijk is. Ze werd zo beroerd van de Champix, dat ze geen behoefte meer had aan een sigaret. Een wat heftige methode om te stoppen, maar ze is 1 1/2 jaar gestopt nu.

Overleg even met je huisarts, welke methode hij/zij je aanbeveelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken het. Heb er geen persoonlijke ervaring mee (nooit gerookt). Het gaat hier om een middel met in potentie heftige bijwerkingen en het is dan ook echt een laatste optie als andere stoppogingen, inclusief pogingen waarbij medicatie is gebruikt ter ondersteuning, op niets zijn uitgelopen.

Dit is wat het farmacotherapeutisch kompas zegt over de indicatie van varenicline (=stofnaam van champix):

"Wanneer bij het stoppen met roken farmacologische ondersteuning gewenst is (ook na een eerdere stoppoging), gaat de voorkeur uit naar nicotinevervangende middelen. Hiermee bestaat veel ervaring, deze middelen hebben relatief weinig bijwerkingen en zijn breed toepasbaar. Wanneer nicotinevervangende middelen niet (meer) in aanmerking komen, kan het gebruik van bupropion, nortriptyline of varenicline worden overwogen. Varenicline is weliswaar effectiever dan bupropion, maar het is geassocieerd met een mogelijk verhoogd risico op cardiale en psychiatrische bijwerkingen (als depressie, zelfmoord(neigingen) en agressief gedrag); bij toepassen bij risicogroepen is goede monitoring geboden."
(Bron: www.fk.cvz.nl)

Persoonlijk zou ik alleen al na het lezen daarvan (dan hebben we nog niet eens het kopje 'waarschuwingen en voorzorgen' en 'bijwerkingen' gehad) zeggen: niet doen, tenzij je echt wanhopig bent en je al die andere genoemde middelen al hebt geprobeerd.

In z'n algemeenheid heb ik altijd geleerd dat nicotinevervangende middelen (middelen van eerste keus) in aanmerking komen wanneer iemand een pakje of meer rookt per dag. Rook je minder dan dat, dan heeft het eigenlijk niet veel zin. Andere middelen komen in die gevallen in principe ook niet snel in aanmerking.

Het verbreken van de gewoonte is vele malen moeilijker dan de daadwerkelijke fysieke ontwenning, en dat los je niet op met medicatie. Vrijwel iedereen (dan heb ik het over meer dan 95%) die echt wíl stoppen, kán ook stoppen - al zijn daar vaak wel meerdere stoppogingen voor nodig. De truc is dan om een kleine misstap (bijv. één sigaret) niet direct te beschouwen als een volledige terugval maar door te zetten (dus niet: 'nu maakt het al niet meer uit, geef maar gewoon hier dat pakje').

Zoals gezegd: omgooien van je gewoonten, dát is lastig. Lukt je dat niet alleen, dan kan een huisarts, praktijkondersteuner, wijkverpleegkundige of als het écht moeizaam gaat een psycholoog je daar gelukkig bij helpen. In mijn visie komt medicatie echt helemaal achteraan, dus als helemaal niets anders werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, conq :-) Weet je, bij ALLE hulpmiddelen de je gebruikt komt het neer op motivatie en doorzettingsvermogen. De kans dat stoppen met roken met behulp van medicatie niet werkt bij iemand die niet gemotiveerd is, is ongeveer 100%. Terwijl de kans dat je ook zónder hulpmiddelen kunt stoppen als je wél gemotiveerd bent, bijna net zo groot is (op lange termijn dan, niet per stoppoging helaas). De bijwerkingen van champix kunnen (let wel, dat is natuurlijk niet bij iedereen) erger zijn dan de ontwenningsverschijnselen van het stoppen, en als je het middel gaat afbouwen kun je opnieuw heftige klachten krijgen. Of het gebruik van Champix echt je kans op stoppen vergoot dat weet ik niet, maar ik weet wél dat zeker de effecten op langere termijn (dus het aantal 'stoppers' dat na een jaar nog steeds gestopt is) helemaal niet spectaculair is. Jij hebt het bij de fysieke verslaving over weken, maar het gaat eerder over dagen. Nicotine is vrij snel je lichaam uit, elke (ex-)roker weet dat: binnen een aantal uren na je laatste sigaret begin je dat letterlijk te voelen. Het is dus echt een kwestie van dagen dat je de fysieke ontwenning ervaart. En als je daar veel last van hebt (want ook daar kun je flink beroerd van zijn, al is het voor de meeste mensen lang zo heftig niet) dan denk ik dat je beter af bent met het gebruik van nicotinevervangers of eventueel een aantal dagen wat rustgevende medicatie. Daarná is het echt een kwestie van het verbreken van een gewoonte, en dat is bijna altijd moeilijker dan het fysieke deel. Het helpt om gewoontes écht om te gooien en ervoor te zorgen dat niets je aan het roken herinnert. Dus alle asbakken het huis uit, en je dagplanning aanpassen: ging je eerder altijd eerst een sigaret roken tijdens het ontbijt en het lezen van de krant, stap dan nu eerst onder de douche en ontbijt desnoods op een andere plaats. Rookte je altijd 's avonds op de bank met een glaasje wijn erbij, koop dan voorlopig geen wijn en ga 's avonds sporten. En licht je omgeving in: vertel aan iedereen dat je wilt stoppen, vraag mensen daar rekening mee te houden en je te motiveren. Niet alleen kunnen ze je wellicht echt helpen, ook is het voor jezelf nog een stok achter de deur omdat je niet wilt falen ten overstaan van je vrienden en collega's.
Champix werkt voor veel rokers erg goed. Inderdaad zijn er verschillende bijwerkingen die meestal snel verdwijnen. Daarbij moet je je ook bedenken dat het stoppen met roken hoe dan ook al bijwerkingen geeft. Ook zonder Champix. Het verschil tussen Champix en nicotinevervangers zoals pleisters en kauwgom is, dat Champix geen nicotine bevat en heel anders werkt. Champix blokkeert als het ware de nicotinereceptoren in je hersenen, zodat de hersenen denken dat je al gerookt hebt en dus geen nieuwe sigaret hoeft op te steken. De plekjes in de hersenen waar normaal gesproken de nicotine op gaat zitten en de prettige kick geven zijn al bezet met de Champix. Je hebt dan het gevoel geen nicotine meer nodig te hebben.

Maar het allerbelangrijkste hulpmiddel bij stoppen met roken is het werkelijk te willen en ook te begrijpen waarom je rookt. Je moet dus begrijpen hoe je verslaving werkt. Als je dat eenmaal ziet, snap je ook hoe gek een verslaving eigenlijk in elkaar zit. Er zijn verschillende boeken over maar het boek "Nederland stopt met roken" is een goed geschreven boek dat je helpt te stoppen. Het is geen boek vol verhalen over enge ziektes, want die verhalen kent elke roker al. Dus Champix + dat boek + iemand die je begeleidt geven een goede kans op succes.

Belangrijk: Veel mensen gaan zo goed na enkele weken Champix dat ze denken met de Champix te kunnen stoppen. Daarna gaat het vaak toch nog mis. De reden is dat als je te snel met het middel stopt je het rookgedrag nog niet heb afgeleerd en het niet-roken gedrag nog niet heb aangeleerd. Dus houd de Champix vol volgens advies van je huisarts. Een ander hulpmiddeltje is een tellertje op je PC te zetten. Darvan zijn er verschillende. Je ziet dan per dag en per uur hoeveel sigaretten je NIET hebt gerookt, hoeveel je hebt bespaard en hoeveel je statistisch alweer langer leeft. Alle beetjes helpen. Succes.