Wat is het verschil tussen de medicijnen glimeperide en gliclazide?

Ze hebben namelijk beide een andere werkzame stof, maar dezelfde werking (namelijk het bloedglucose verlagen). Wie weet waar de nuance ligt en wat het daadwerkelijke verschil tussen deze medicijnen is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Dat is een wat lastig verhaal, ik zal een poging wagen het begrijpelijk te houden.

Bepaalde cellen in de alvleesklier (de betacellen in de eilandjes van langerhans) produceren het insuline, het hormoon dat zorgt voor een verlaging van de hoeveelheid glucose in het bloed. Op die cellen zitten eiwitten waarop bepaalde hormonen kunnen binden. Als er zo'n binding plaatsvind komt het insuline vrij in het bloed. Helaas zitten deze eiwitten niet alleen op de betacellen, maar ook (in ietsje andere vorm) op hartspiercellen en sommige andere spiercellen.

Zowel glimepiride als gliclazide behoren tot de zogenoemde sulfonylureum derivaten. SU-derivaten binden ook aan die eiwitten waardoor insuline vrijkomt en dus het bloedsuiker daalt.

Gliclazide bindt specifiek aan de eiwitten op de betacel, glimepiride maakt dat onderscheid niet. Hierdoor komen bij gliclazide minder hartproblemen voor dan bij glimepiride; ook gaan er gewoon minder mensen van dood en konr het minder vaak voor dat het suiker te ver daalt.
SU-derivaten worden uitgescheiden door mn de nieren. Dat betekent dat de dosering aangepast moet worden bij nierproblemen (een veel voorkomend probleem bij diabetes). Gliclazide wordt voor meer dan 99% afgebroken door de lever en dan pas uitgescheiden door de nieren. Dit betekent dat bij gliclazide zo'n dosisaanpassing niet nodig is.

Om deze redenen wordt van alle SU-derivaten vooral gliclazide aangeraden in de huissrtsenstandaarden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Als huisartsen dan toch kiezen voor glimeperide, is dat dan uit onwetendheid of is er dan een beweegreden voor?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou u aan de betreffende arts moeten vragen. Ik kan eigenlijk geen reden bedenken om te kiezen voor glimepiride, maar in uw specifieke situatie is die reden er misschien wel.
De standaard is afgelopen oktober veranderd; het is mogelijk dat uw huisarts hier niet van op de hoogte is, of misschien handelt hij minder volgens standaard dan ik gewend ben. Of misschien een heel andere reden; dat blijft voor mij gissen. Uit mijn antwoord is hopelijk wel duidelijk waarom ik (zonder verdere informatie over uw situatie ) voor gliclazide zou kiezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet voor mezelf (gelukkig) maar ik vroeg het me af omdat ik voor mijn opleiding met medicatie bezig ben. Nogmaals bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik kan er zeer zeker iets mee.
Ik ga morgen op het werk eens kijken of ik er achter kan komen waarom deze mensen dan glimeperide krijgen, want de meerderheid krijgt toch dit medicijn.