Mijn dochter is een week aan de ritalin, moet ze afbouwen? Ik wil stoppen!

Ik wil eerst een homeopathisch middel gaan uitproberen , ze slikt 15 mg per dag. Moet ze dan echt afbouwen of kan ik ivm dat ze er nog maar kort gebruikt er accuut mee stoppen?

Mvg danielle

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

U kunt gewoon stoppen met Ritalin. Als je moet afbouwen dient dat verplicht vermeld te zijn in de registratiegegevens van het CBG, die te raadplegen zijn via de officiele bijsluitertekst
Afbouwen is noodzakelijk bij enkele groepen van geneesmiddelen, zoals antidepressiva, antiepileptica en sommige bloeddrukdalers. Van amfetaminen, waartoe Ritalin behoort, zijn geen schadelijke effecten bij stoppen ineens gemeld
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Ik zeg altijd: 'je stopt elke avond'. En je begint trouwens ook elke ochtend opnieuw. Het middel werkt zo kort dat het allang niet meer werkzaam is in de ochtend wanneer je het volgende pilletje neemt. Daarbij is het enige negatieve effect van stoppen het rebound-effect, waar je na een interval van meer dan twaalf uur (de nacht) al lang en breed doorheen bent. Afbouwen is dus inderdaad zeker niet nodig.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dit wist ik niet. Plus voor dit heldere antwoord met goede bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt +
Natuurlijk is het goed om met arts te overleggen. Het kan goed dat je nu toch anders over de dingen denkt, niks mis mee. Ritalin is erg slecht en hoewel het mensen soms wel helpt is het een afweging die ieder zelf maakt ivm de vele minpunten (hier is voldoende over bekend) Alternatieven zijn er genoeg, gelukkig komt daar ook steeds meer onderzoek naar, juist omdat steeds meer mensen géén ritalin willen. Zie hier bijv ook een artikel: http://www.jmouders.nl/Themas/Gezondheid-11/Gezondheid-11/7-alternatieven-voor-Ritalin.htm Maar er is veel meer mogelijk, als je wil kiezen voor homeopathie zou ik wel adviseren naar een (klassiek) homeopaat te gaan. Misschien nog boektip: http://www.bol.com/nl/p/ritalin-is-de-oplossing-niet/1001004006824231/ voor info over verschillende behandelmethodes: http://www.alternatievegeneeswijzen-overzicht.nl/

Toegevoegd na 2 minuten:
wb je vraag of je moet afbouwen na 1 week: nee, dan hoef je nog niet af te bouwen, de gebruiksduur is te kort.