Regelmatig duiken tot 6 meter, hoe oorontsteking voorkomen?

Vroeger had ik na het zwemmen in chloor regelmatig last van oorontsteking. Toen ik ouder werd is dat overgegaan. Echter zal ik me nu bijna dagelijks in chloorwater begeven en regelmatig onderwater duiken tot dieptes van 6 meter.
Nu vrees ik niet dat ik vaak oorpijn zal hebben maar ik wil het liever wel voorkomen, omdat ik wel begrijp dat het, ondanks klaren, niet prettig voor je oren is om op die diepte te zitten.

Ik vroeg me af of er, het liefst natuurlijke, middeltjes zijn om oorpijn te voorkomen, zoals het extra nemen van een bepaalde vitamine of het stomen met VapoRub na zwemmen (ik weet niet of dit werkt maar het is een voorbeeld van wat ik zoek).
Ik kan geen oordopjes gebruiken vanwege de diepte.

Toegevoegd na 1 uur:
Even een kleine toevoeging : Ik zal nooit langer dan 1 minuut onderwater zijn, het gaat niet om duiken met flessen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Ik ben bang dat ik dan slecht nieuws voor je heb: er is geen afdoend middeltje hiervoor.

Een vriend van mij, die divemaster was, heeft dezelfde problemen gehad als jij. De dokter heeft hem voor een keus gesteld: Door-duiken en daardoor zo goed als zeker doof worden of een andere hobby zoeken...
(hoewel hij vaak dieper dan 6 meter ging).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Weet je ook waarom duiken een probleem is? Ik dacht dat duiken geen probleem zou zijn indien je goed kunt klaren. Druk zelf is, voor zover ik weet, geen probleem (althans niet tot een meter of 30), alleen drukverschillen zijn een probleem - en die hef je op door te klaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat je mijn duiken kunt vergelijken met het duiken van een divemaster, mijn fout, had het misschien iets beter moeten uitleggen, maar bij mij gaat het om werken met zeezoogdieren. Ik zal me onderwater bevinden op 6 meter maar nooit langer dan 1 minuut. Toch bedankt voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
cryofiel ,de schade die door het duiken ontstaat heeft vaak als oorzaak het geregeld wisselen van het water in het oor ,waardoor de temperatuur mee wisselt door het gebruik van de speciale oordopjes loopt hwt oor een keer vol en vervolgens warmt dat water op doordat het water er niet meer uitloopt totdat je de doples verwijdert blijven de oren op temperatuur en zl de gehoorgang niet meer zo snel ontsteken .
ik gebruik de in mijn antwooord beschreven oordopjes en heb sindsdien geen problemeen meer gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moet het die vriend nog eens precies vragen. Het zal vast wel wat ernstigs geweest zijn, want duiken was zijn lust en zijn leven.
Cryofiel
10 jaar geleden
@oribatei, wat bedoel je met "wisselen van het water in het oor"? Ik heb ook gedoken. Daarbij komt er water in je oor op het moment dat je onder water gaat. Of dat water zich tijdens de duik ververst, zou ik niet weten - en volgens mij maakt dat niet uit. Gedurende de hele duik zit er water in mijn oor, of dat nu steeds hetzelfde water is of steeds wisselend water. Pas na het bovenkomen loopt mijn oor leeg. Of bedoel je dat je afwisselend boven en onder water bent, en daardoor steeds afwisselend een vol en een leeg oor hebt? Zou je daar een ontsteking van krijgen? Waarom dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ cryofifiel door de wisseling van de veschillende dieptes die je tijdens het duiken toch steeds weer beleeft is de hoeveelheid water niet altijd hetzelfde en omdat vers water steeds opnieuw weer koud is en opwarmt in het oor krijg je de overbekende zwemmersoren een ontsteking aan de gehoorgang, dat is wat mijn kno arts mij vertelde en aangezien het met de dopjes geen probleem meer is geloof ik hem maar dat hij weet waarover hij spreekt
je kunt wel de speciale oordopjes gebruiken van Vented Doc's Proplugs..ik gebruik die zelf ook en ben er zeer tevreden over ,verder gebruik ik vaker een wattenstaafje met olijfolie voor het duiken om oorklachten te voorkomen .