Wat is de reden dat aspirine niet samengaat met alcohol? Wat kun je hiermee beschadigen en wat zijn de gevolgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet tegelijk met na alcohol juist wel.
Veel beter dan paracetamol.
http://taanker.com/2013/12/remedie-tegen-kater/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/aspirine-voorkomt-mogelijk-leverschade

Antwoorden (3)

Aspirine ( stofnaam: acetylsalicylzuur) kan maagirritatie geven en alcohol ook. Daarom wordt het afgeraden om tegelijk te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alcohol irriteert het maagslijmvlies. Samen met medicijnen, die meestal ook niet maagvriendelijk zijn (aspirines), kan de irritatie van het maagslijmvlies worden versterkt.
De meeste medicijnen moeten evenals alcohol ook door de lever worden afgebroken. Dit vormt een extra belasting voor de lever. Het gevolg daarvan is dat de verschillende stoffen en de afbraakproducten (die soms nog schadelijker zijn) langer in het lichaam blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aspirine geeft zelf geen maagirritatie, maar zorgt ervoor dat het laagje slijm, dat de maagwand normaal gesproken bekleedt en de maag beschermt tegen irritatie door het maagzuur, onvoldoende wordt aangemaakt. (Veel) alcohol drinken tast dan makkelijker de maagwand aan.
Een andere reden is het bloedverdunnende effect van beide middelen. Zowel aspirine als alcohol zorgen ervoor dat het bloed minder snel stolt. Wondjes blijven dan langer bloeden. Zeker in combinatie met alcohol kan dat maagbloedingen opleveren.
Overigens wordt aspirine vaak verward met paracetamol. Aspirine bevat de werkzame stof acetylsalicylzuur en heeft deze wisselwerking met alcohol. Paracetamol heeft deze wisselwerking niet. Hoge doseringen paracetamol in combinatie met chronisch alcoholgebruik heeft echter wel een schadelijk effect op de lever.